mandag den 5. januar 2015

Fortælling fra sommersolhverv


 
’Jeg er kommet for at puste til dine ord.’ En sælsom sang stiger op fra den dampende te og en skikkelse kommer til syne. Det er sidst på eftermiddagen og vinteren har fæstnet grebet. Lyset glider sparsomt forbi i horisonten og gør sig klar til at forsvinde. Der endnu en time af dagen tilbage.
Tidligere på dagen landede ørnen igen på en af pælene i hegnet derude. Jeg så ham her fra spisestuen og ville tage et billede. Det er ikke første gang, at han lander i min have og jeg har betragtet ham på afstand. Men han fløj, da jeg forsigtigt rejste mig og rettede kameraet mod ham. Stor, brun og lodden, en prægtig fugl med et mægtigt vingefang. Og hvad laver en ørn så i min have, spørger du måske? Det har jeg en helt særlig forklaring på.

I sommer var jeg på kursus. Jeg deltog på et shamanistisk grundkursus og fortalte andre, at jeg gjorde det af nysgerrighed og fordi jeg ønskede inspiration til mine skriverier. Jeg har altid været fascineret af naturen og dens mægtige kraft, jeg har følt mig hjemme i skoven og vandret langs havet som en sjælesøster gjort af vand. Jeg har søgt ud i det åbne landskab og drukket af den friske luft. Så måske er sandheden forankret lidt dybere end jeg først fortalte. Og ørnen bliver ved med at dukke op. Ørnen er mit kraftdyr.
Det var en weekend omkring sommersolhverv. Det fejrede vi, det var magisk og enestående på samme tid. Vi skålede i hyldeblomstsaft og vi drak af årstidens budskab. Og så tog vi på trommerejse instrueret af de dygtige instruktører og rejseledere. Det blev et forløb fuld af sælsom glæde og healing. På den første trommerejse drog vi af sted for at møde vores kraftdyr. Men vi fik også at vide, at det ikke var sikkert, at det ville lykkes første gang. Til lyden af de monotome trommer drog vi hver især af sted og rejsen skulle blive en, jeg aldrig vil glemme. Billedet af det sted, hvor jeg mødte ørnen, den åbne grønne eng og den blå himmel står printet for mit indre. Det samme gør ørnen og hans budskab. De kloge øjne, der stirrede dybt i mine og hans stemme, der forplantede sig til lyden af trommer. I øvrigt er han en humoristisk ørn. Han fortalte mig blandt andet at rejsen er et eventyr og så lo han muntert. Hvem skulle have troet det? At ørne har humor.

Vi lavede bål og brændte det, som ikke længere tjente os i vores liv. Gamle overbevisninger, følelser, sorg og smerte. Og senere sprang vi over bålet og ind i det nye – fra solsommerhverv og videre ind i sommeren. Det var et smukt ritual. Og på mange måder blev det et magisk tidspunkt for mig, fordi jeg efterfølgende mærkede et skift, som har ændret meget på min vej og min måde at betragte livet på. Jeg er kommet tættere på naturen og dens budskab ånder gennem mig.
I dag landede ørnen igen i min have. På en af de store pæle langs marken sad han og spejdede ud i horisonten. ’Jeg lader mig ikke fotografere’, sagde han og fløj sin vej, ’men du må gerne fortælle om mig. Du må gerne skrive, at jeg findes og at alle har et kraftdyr, som gerne vil hjælpe dem, hvis de skulle få lyst.’ Det er hermed gjort. Jeg vidste ikke at det forholdt sig sådan. Men i sommer deltog jeg på et shamanistisk grundkursus og siden har meget ændret sig.

’Jeg er kommet for at puste til dine ord.’ En sælsom sang stiger op fra den dampende te og en skikkelse kommer til syne. Det er vinter nu, men jeg husker hvert et ord og hvert et løfte fra sommersolhverv. Og ørnen husker det også. Han holder øje med mig. Først kom han i en drøm og nu har han vist sig to gange i virkeligheden. Han minder mig om det budskab, jeg fik med mig på min rejse og han minder mig også om midsommer. Om bålet, vi sprang over og den forløsende glæde vi mærkede. Det fællesskab, der opstod og de fortællinger, vi delte.
Det er godt og healende, når vi deler vores fortællinger. På alle årstider.

Det er vinter nu. Snart siger dagen farvel.

Tekst og billede, Lene Megan, januar 2015
Skrivehuset

* * *

Hvis du er interesseret i at deltage på et lignende kursus, så tag gerne kontakt til Doreen fra Mind4Nature.
 


2 kommentarer:

  1. Hei Lene
    Så spennende det kurset du var på, høres ut. Bålet og Ørnen, som nå er blitt DITT dyr.
    Jeg har også truffet dyr på min vei, som jeg har fått særlig kontakt med, og det har vært forskjellige hester. Det ble en gang kommentert også, at andre kunne se at jeg og den ene hesten hadde en spesiell kjemi. Ellers har jeg kjent det med flere hester, og det gir en spesiell følelse. Det er en stille følelse, som bare er der.
    Akurat nå i kveld, har jeg besøk av to nabokatter, og min egen er her selvfølgelig. Det er jo litt merkelig at andre katter vil inn hit, og være her hos oss.
    Så håper jeg en dag du får tatt bilde av ørnen, så vi kan se ham, vi også.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sylvia
      Ja, det var virkelig vældig spændende. En flot ceremoni og utrolig magisk på mange måder. Det er flot at fejre sommersolhverv, det skal jeg gøre igen på samme måde med bål og ritualer.

      Jeg har en fornemmelse af, at heste er meget kloge og intuitive dyr. De ser noget, ved noget. Kanske mærker du noget dér?

      Jeg har ikke set ørnen siden og tror faktisk ikke, at han vil fotograferes. Men jeg vil prøve :)

      Klem til dig og god torsdag

      Slet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.