torsdag den 10. april 2014

En skrivende pilgrimsfærd




I disse arbejder jeg med kernen i Skrivehuset  og oplever, hvor vigtigt det er for mig, at jeg er min vej. Og eftersom vejen bliver til, mens jeg går, bliver jeg også til, mens jeg går.

Har du tænkt på det? At hvis du virkelig er din vej, så bliver du til, mens du går. Skridt for skridt. Når du giver dig tid og mærker efter, så folder det hele sig ud på naturlig vis. Og pludselig en dag ...

Sådan er det i øvrigt også med skriverier og den intuitive skriveproces. Ord for ord folder noget sig ud. Det er både magisk og overraskende.

Efterhånden tør jeg godt påstå: Jeg elsker mit arbejde. For jeg begynder så småt at være mit arbejde. Og pludselig er det slet ikke arbejde længere. Det er en passion!
Det er en spændende proces og jeg lærer hele tiden noget nyt. Og jeg bliver også mindet om gammel og værdifuld lærdom. Historie om elefanten, der kun kan spises i små bidder. Man kan kun tage et skridt af gangen. Det er fornem balance fra sten til sten over livets floder. Det er en dans i øjeblikket. En bevægelig balance. Et skridt af gangen.

At danse i øjeblikket er modet til at begive sig ud på dybt vand, vel vidende at der vil være sten at gå på. En efter en kommer de til syne i disen. Vi behøver ikke at kunne se alle stenene for at komme over floden. Det hele udvikler sig og folder sig ud. Skridt for skridt. Det er en nydelig proces. For svarene findes kun i øjeblikkets bevægelse. Dér kan man tage imod. Modtage de gaver, livet bringer og de historier, der kommer svævende som smukke fugle fra flodbredden og videre over vandet.
Velkommen.

Behovet for kontrol er vores hindring. Processen lærer mig, at jeg skal turde give slip og vide, at jeg kan flyve. At mine vinger vil bære mig. Det er nødvendigt at slippe kontrollen i livet og det er også, når man skriver. Således opdager jeg mange ligheder mellem det at skrive og at leve. Man må ruste sig med tillid. Tillid til processen og til sig selv.
Når vi slipper kontrollen, når vi giver slip, så får vi fat. Så kommer gaverne, historierne og de små øjeblikke af sælsom lykke.

Magi.

Fuglene flyver omkring Skrivehuset og synger om glæden ved at skrive og skabe, den rene lyst, som er en gave til det intuitive og skrivende menneske. En flygtig gave, som skal gribes og ikke begribes.
Træk vejret dybt, giv slip og giv dig tid. Et skridt af gangen. Ord for ord folder noget sig ud.

Jeg bliver ofte overrasket over de historier, jeg rummer og de ord, der flyder, når jeg giver slip og bare skriver. Historierne vil skrives gennem mig. Når jeg ikke længere skriver med tankerne og fra sindet, men bevæger mig et andet sted hen, sker der ting og sager. At turde give slip og modtage er en stor del af den proces. Tillid. For de findes derinde, historierne, de gode og glædelige, men vi er nødt til at skrive dem frem.
Skrivehuset handler om rejsen. Processen. At tage på eventyr i sig selv og med nysgerrighed og glæde at udforske de ord og sætninger, der baner sig vej, når vi ikke skriver fra tankerne og ud fra en kontrolleret tankegang. Glem produktet, det her er ren og glædelig proces. Rejsen er målet. Mange af os er ofte fokuserede på mål og produkt og derfor bliver vejen/rejsen ofte en ulidelig pinsel gjort af burde og skulle. Vi vil bare frem og det hurtigst muligt. Vi vil se resultater. Og skriver man, vil man gerne se at blive færdig, så man kan få udgivet sin bog. Jeg har en bog i maven, hvordan får jeg den ud?

Men hvad skete der med glæden ved at skrive og skabe? Rejsen? Nyder man den?
Det er kernen i Skrivehuset og mit virke. Rejsen. Glæden. Så kald mig bare rejseleder! Jeg elsker at rejse gennem ord og stemninger og det er gået op for mig, at jeg dybest set ønsker at overgive mig fuldt og helt til processen og bare nyde at skrive. Som jeg gjorde det som ganske ung pige. Men ofte strander jeg, når jeg bliver fokuseret på målet og ”hvad skal der mon komme ud af dette”?

Der skal ikke planlægges for meget. Vi kaster os ud i det. Det handler eventyr, for vi moderne mennesker glemmer ofte at livet er et eventyr. Jeg vil gerne invitere eventyret og eventyrere indenfor i Skrivehuset.

Rejsen er en skrivende pilgrimsfærd for skrivende sjæle og andet godtfolk.
Og du skal være så hjertelig velkommen. :)

Følg gerne Skrivehuset på Facebook. Og snart kommer der nok også en hjemmeside til syne ... et sted i disen.

 Kærlig hilsen og på gensyn i Skrivehuset
Lene Frandsen
Skribent, skrivecoach og mindfulness instruktør

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.