fredag den 7. marts 2014

Trolden, blomsten og flasken




I går var jeg på tur for at møde kreativiteten et andet sted. Det er nemlig en god ide at hente inspiration ”ude-af-huset”. Tage på udflugt eller tur og pakke rygsækken med nysgerrighed og glæde. Trække vejret dybt og gøre sig åben og modtagelig.
Jeg er ved at lære kreativitetens væsen at kende. Jeg forestiller mig, at den er en lille trold, som elsker at danse i solopgangen. Den står op med det første lys og smyger sig gennem trækronerne, for trolden kan både flyve, svæve og gå på landjorden. Den kan alt. Den skaber jo sig selv! Men den er et følsomt lille gemyt og der skal ikke så meget til, før den bliver skræmt og forsvinder i tågedisen. På denne tid af året er der meget tåge og selvom solen står op i øst og man tror, at det bliver en strålende solskinsdag, kan tågen snart få sat en stopper for de drømme. Men trolden er faktisk ligeglad.

Det hele afhænger af dig. Eller mig.
”Elsker du mig”, spørger trolden med spæd stemme. Den er lidt forsigtig i starten, men det skal man ikke tage fejl af. Den kan udvikle sig til alt muligt i de rette omgivelser. Og det er netop det, man er nødt til at give trolden. Gode og glædelige omgivelser. For den lille trold er både følsom og sensitiv overfor intentioner og omgivelser. Og så vil den gerne vide, om man virkelig vil den. Hele vejen. Den trives med selvkærlighed og glæde. Den er som en blomst. Den søger lyset, men hvis man ikke vander og gøder den, så visner den. Og det sker prompte. Vips, så krøller den sig sammen og dør for øjnene af en.

Måske synes du, at det lyder besværligt og at trolden er lidt for sart. Du tænker måske, at den skal en tur i træningscenteret og dyrke styrketræning. Og måske en tur omkring psykologen for at få talt sine udfordringer igennem. Ingen kan vel tillade sig at være så pirrelig i en verden som denne? Men jo, sådan er det faktisk. Kreativiteten er sart som den første morgendug. Den er dér altid, men man er nødt til at opsøge den og elske den.
Pludselig er Marts på banen, det her er vand på hendes mølle. Hun er selv et kreativt væsen gjort af forår og gode drømme. Hun springer ind i mit skriverum med flagrende år og arme ditto. Jeg vil være med, siger hun uden ord og jeg nikker smilende. Naturligvis skal hun det, hun er jo en del af det hele!

’Hvis man elsker nogen, sætter man dem fri. Man giver dem kærlighed og frihed i ligelige mængder. Man viser dem, at man både elsker og stoler på dem. Man udviser respekt og man møder op, for det er de færreste som alene kan elskes gennem tanker og gode intentioner’.
Hun er klog i dag, Marts, kan du mærke det? Og jeg skal lige lov for, at hun dufter af forår. Men det er et sidespring. I bogstavelig forstand, for hun udfører finurlige dansetrin foran mig og er i strålende humør. Man kan ikke andet end at blive smittet af noget godt.

Marts har ret i det, hun siger. Kreativiteten er ikke anderledes end alle andre væsener. Den vil bare elskes og sættes fri. Den vil dyrkes og værdsættes og passes på som en sjælden blomst i haven. Måske sætter man et lille trådnet op foran den, især i starten, hvor den er ekstra sart og har brug for fred og ro til at vokse. Så vander og gøder og passer på den lille blomst, så den får nøjagtigt det, den har brug for at trives.
’Og man kan ikke være for ødsel med kærligheden’, udbryder Marts og slår ud med armene.

Så sandt som det er sagt!

Husk at vande og gøde det, du ønsker skal blomstre. Er du en kreativ sjæl, er du nødt til at pleje kreativiteten og det er en god ide at tage en ugentlig udflugt eller gøre andet, der vander og gøder din glæde og kreativitet. Hvad dagen eller timerne skal indeholde, er helt op til dig. Eneste regel er, at du skal følge glæden og gøre det, der gør dig godt. Og husk, at gøre ingenting kan også være lige netop det, der skal til.
Pas på dig selv og din kreative blomst. Pas på det smukkeste, du har. Dig selv. Mærk efter og tillad dig selv at blive fodret med glæde og kærlighed. Og nej, du skal ikke ud og finde accept og anerkendelse hos andre. Du skal dyrke det hos dig selv. Blomsten kan kun vokse i din jord og kærligheden, der skal vandes og gødes med? Det er selvkærlighed. Det står på flasken og det er vigtigt, at du vælger den helt rigtige slags.

 
Tekst og billede, Lene Megan, marts 2014

5 kommentarer:

  1. En ting har jeg innsett gjennom mange år i prosessen med å skape det livet jeg ønsker å leve, og det er at vi må jobbe med både hvordan vi forholder oss til oss selv og med hvordan vi forholder oss til omverdenen. Det handler om å rette oppmerksomheten både innover og utover. I prosessen lærer man å bruke viljen til å skape det man egentlig ønsker, og man trener, blant mye annet, sin egen evne til disiplin på en måte som stimulerer glede og kreativitet. Dine skriverier vitner om en stor kreativ evne, Lene, og som kjent handler jo ikke kreativitet bare om de kunstnerisk skapende evnene en innehar, men like mye om oppfinnsomhet, idérikdom og evne til å løse problemer. Du har gjennom dine tekster her på bloggen, vist en evne til å løse problemer og utfordringer i mange situasjoner i ditt liv, du har virkelig jobbet hardt for å skape en forandring for deg selv. Og i en slik sammenheng blir kreativitet noe så "enkelt" som å elske alt du gjør – glede deg over det, nyte det. Verdien ligger i å være skapende. Ingen andre trenger å vite om det en gang; verdien ligger i det at du gleder deg over det du gjør, uansett hva det er. Hvis det du gjør er fylt med kjærlighet til det, og kjærlighet til deg selv, da blir det kreativt. Små ting blir store når de blir berørt av kjærlighet og glede.

    Ha en fantastisk, kreativ helg, Lene.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Janna, det var meget fine ord omkring kreativiteten og dens væsen. Og den kan jo, som også beskriver det, gøre sig gældende på mange områder i livet. Men helt ind til kernen er den en gnist af glæde og rent potentiale. Den er skabelse og jeg tror jo på, at vi mennesker er skabt for at skabe. Ja, værdien ligger i at glæde sig over det, man gør og være i det med kærlighed og tro på sig selv (selvkærlighed). For mig er det en ren slags lykke og noget, jeg gerne vil skabe opmærksomhed omkring. Netop fordi jeg virkelig mener, at vi mennesker er skabt til at skabe og at hele Universet er med os, når vi indser at vi er vores egne magikere! :)

      Skab dig selv en skøn weekend, gode Janna og endnu engang tak for dine vise ord! :)

      Stor klem.

      Slet
  2. Hei Lene
    Å være kreativ og å ha farger rundt med, det har jeg hatt i hele mitt liv.
    Jeg husker en gang, da jeg var ung, sikkert rundt puberteten , at jeg satt på mitt rim, helt fortvilet. Inni meg kribler kreativiteten, men jeg hadde ingenting å bruke det til. Forstår du hva jeg mener?
    Det var da jeg bestemte meg for at jeg skulle drive med Kunstneriske og kreative ting, resten av mitt liv. Det stod så klart for meg. Det var den vei JEG skulle gå. Og siden har jeg gjort det, med små skritt, men jeg har det i mitt liv hele tiden. Jeg hadde aldri klart å være det foruten.
    Jeg tror også at alle har det i seg, men bruker det på forskjellige måter.
    Ha en kreativ søndag. Min søndag skal iallefall være fyllt opp....... Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var en vigtig erkendelse, du gjorde dig dengang. At du var nødt til at bruge din kreativitet fuldt ud, hvis du skulle være glad i dit liv. Og nu omgiver du dig med kunstneriske, kreative ting og har masser af glade farver i dit liv. Det ses tydeligt på bloggen din og i dine valg! :)

      Skøn søndag til dig, kreative kvinde. Knus.

      Slet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.