søndag den 23. marts 2014

Jeg tager imod




Jeg er på vej ind gennem en dør til en anden slag verden. Nysgerrigt træder jeg ind i sjælen på den historie, der har meldt sin ankomst. Noget vil skrives. Nogen vil tale gennem mig.
Jeg laver en god kop kaffe, som jeg kan tage med mig. Solen trækker i lynlåsen til en skyformation og trænger pludselig igennem. Skarpt lys baner vej på skrivebordet og en skygge nikker anerkendende. Dette er vejen. Måden. Nysgerrigheden. Hvad vil skrives?

Fem kilometers morgentur med hundene efterfulgt af stilhedsmeditation. Det var opvarmningen, viser det sig og jeg føler mig veltilpas i krop og sjæl, lidt træt måske, men trætheden er velkommen. Jeg troede, at jeg bare skulle slappe af i dag, men så opdager jeg pludselig en dør. Den står åben, den blafrer i vinden og kalder med sin knirkende stemme. Kom på besøg, hvisker den, knirk, knirk.
En invitation. Tør jeg tage imod? Gå igennem den dør, der står på klem og følge det lys, der kalder gennem sprækken? Gå efter duften af eventyr, der som nybagt brød kilder mine sanser?

Hvad har du tænkt dig at skrive, spørger du måske, for sådan formulerer vi ofte den slags spørgsmål. Men jeg ryster pludselig på hovedet, for det forholder sig nemlig helt anderledes. Jeg har ikke tænkt noget som helst. Løgn og latin, jeg har tænkt alt for meget, men det forkaster jeg nu. Det, der vil skrives, kan jeg nemlig ikke tænke mig til. Sindet er sin egen sabotør. Glem det for en stund.
Jeg skal ikke tænke. Jeg skal være stille. Og lytte.

Døren knirker, jeg nærmer mig langsomt og griber fat i dørhåndtaget. Knirk uden modstand, jeg går igennem, følger duften, lyset og lydene.
Med ydmyghed og spænding sætter jeg forsigtigt på stolen og masserer mine fingre som en pianistinde, der skal til at spille. Opfyldt af nysgerrighed og stille glæde, jeg er klar. 

Jeg tager imod.
Billede og tekst, Lene Megan, marts 2014

7 kommentarer:

  1. Håper du får masse påfyll :-)

    God søndag til deg - klem Siv

    SvarSlet
  2. Jo tak, Siv, det har været en fin og inspirerende dag! :) Håber din søndag er fin også. Klem.

    SvarSlet
  3. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  4. Jeg gikk gjennom den dør i helgen, som jeg ikke pleier.
    Jeg skulle egentlig jobbet, men hadde heller lyst til å gjøre helt noe annet....nemlig å besøke min venninne. Jeg hadde ingen bil, men det går busser.......
    Jeg hadde egentlig ikke råd, men fikk skrapet sammen.
    Det har vært en herlig helg. Kjempekoselig. Jeg har fått ny energi.
    Om jeg ikke hadde gjort denne helgen annerledes, hadde det vært en helt vanlig helg.
    Så gå gjennom den dør.......

    SvarSlet
    Svar
    1. Herlig Sylvia. Jeg indser, at selvom mit indlæg handlede om at gå helt ind i historien og det, der vi skrives, kan det også handle om noget andet. Som måske er samme sag. Du beskriver det fint, døren til det, man har lyst til, glæden, at bane sig vej og finde muligheder. Så det lader sig gøre. Og giver en skøn energi og glæde som gevinst!

      Dejlig mandag til dig.

      Slet
  5. Kjære Lene. Lykke til med å åpne døren. Min erfaring med slike dører er at i det vi trør over dørterskelen, er det ikke lenger hjernen, men hjertet, som er sentrum i bevisstheten. Og når hjertet styrer, kan de mest fantastiske ting skje.

    Ha en fin ny uke.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også min erfaring, Janna. Når hjertet bestemmer, sker de mest fantastiske ting. Vi skal bare gå gennem døren ... Om det handler om historier, som her eller om andre ting. Hjertevisdom er ALT!

      God ny uge til dig også. Klem tilbage.

      Slet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.