torsdag den 2. januar 2014

Lykkestunder i et glas



I dag skal jeg en tur ind til Ringsted og købe en kalender for 2014. Jeg er tilpas gammeldags, jeg elsker kalendere med ark til hver eneste dag. Og min kalender for 2014 skal være af den slags, hvor man selv kan skifte forsiden ud, for jeg har i sinde at lave min egen forside. 2014 er jo et kreativt år. Og så skal jeg have købt mig et smukt glas med låg, som skal være mit lykkeglas. Happiness Jar, som det også kaldes. Glasset skal stå på mit bord og på små sedler vil jeg med sirlig håndskrift nedfælde de ting, som gør mig glad. Jeg har allerede lavet en seddel, som er klar til at indtage mit lykkeglas. En kop ingefær med citron serveret i min store røde kop.

Da jeg lavede min te i går aftes, kom jeg til at tænke på, at det var en lykkestund. Lige dér. Kedlen, der kogte vandet med sin umiskendelige pustelyd og citronskiverne, jeg skar ud. Den måde duften ramte min næse på, friskhed, det syrlige og farven, den gule, som altid minder mig om solskin. Da jeg hældte vandet over brevet med ingefærte vidste jeg, at det krævede en seddel til mit lykkeglas. Denne aften, det tændte stearinlys, den dampende te i koppen og roen, der sænkede sig over årets første dag.
Jeg har på fornemmelsen, at der vil komme mange af den slags sedler i mit lykkeglas. De små glæder. Detaljer. Dufte. Livets gode stunder er sjældent bombastiske og højlydte. Har du tænkt på, at det ofte er de små ting, der er de store? Det er detaljerne, vi husker, de fine linjer og gode følelser. Det er sjældent de storslåede øjeblikke og dramatiske begivenheder, vi ser tilbage på med taknemmelighed og glæde. Hvis tæppet bliver revet væk under os, så længes vi tilbage til hverdagen. Til de små tråde, der sammen udgør vores livs tæppe. En farve, et mønster, de små ting. Som ingefær teen med citron.
Der er noget storslået over at notere sig de små øjeblikke. De er langt mere værdifulde end vi aner. Og når vi samler dem i et lykkeglas, opdager vi, hvor mange der egentlig er.

Glasset på billedet tilhører den gode Elizabeth Gilbert.
 
 
Lene Megan, januar 2014

8 kommentarer:

  1. Ja, lad os samle på de små glæder ... Et knus fra et barnebarn, et ring fra en datter, en solstribe ...
    Så vi alle får et godt 2014 .

    SvarSlet
  2. Tusind tak for en skøn ide.
    Jeg har allerede lavet et glas til mig selv og puttet en lykkestund i. Og med dato.
    Godt nytår - 2014 :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at du også har dit eget lykkeglas. Mit er nu på plads og klar til blive fyldt op med gode lykkestunder! Godt nytår!

      Slet
  3. For en god ide, å samle de gode stunder i et glass.
    I dag er det hverdag igjen, og det er de som er best, hverdagene.....
    Da jeg sist var i KBH i september , og gikk rundt i byen, stoppet jeg stadig opp, smilte for meg selv, og kjente at nå var jeg glad. Tilogmed når regnet silte ned, var det en lykkefølelse der.
    Så håper jeg ditt glass blir fyllt med gode stunder, Lene .

    SvarSlet
    Svar
    1. Og det er jo den slags følelser og stunder, som vi kan skrive på sedlerne og putte i glasset. Mit glas er på plads, måske har du også fået lyst til at lave et? :)

      Slet
  4. Sådan én må jeg vist lave til huset her!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, gør det. Det er en fin ide! :)

      Slet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.