onsdag den 4. december 2013

Tak


Det var en god dag. Min fødselsdag. Det var i går og fejringen startede fra morgenstunden. Gaver, stearinlys og frisk morgenbrød fra den bedste bager i byen. Sådanne dag skal man nyde i fulde drag. Sanse de små øjeblikke og opdage, at de er store i sig selv. Det var også en rund dag og dermed en slags milepæl. Jeg har forsøgt at forholde mig til det og vænne mig til tanken, men det kan jeg ikke rigtig. Jeg accepterer bare. Alder er blot et tal. Det er, hvad man gør det og sådan er det egentlig med det meste i livet.
Dagen gik sin gang. Der kom blomster bragt til døren, vaserne slap op og vi blev kreative i forhold til, hvad blomsterne så skulle stå i. En olivenkrukke. En vandkande. De prydede snart huset og bragte sommeren ind i december. Så kom veninden. Og hun kom for tidligt, for hun glemte brillerne, da hun læste invitationen. Det grinede vi meget af og så hyggede vi ellers. Det var en god overraskelse og noget af det, jeg vil tænke tilbage på med glæde i hjertet.  Min fødselsdag. Den dag, jeg rundede et blødt hjørne og tallet skiftede karakter.
Om aftenen spiste vi i spisestuen, jeg havde lavet en lille buffet og der var rødvin i glassene. Stearinlysene blafrede og decembermørket svøbte sig om os. Stemningen var god. Der var grønlandsk fødselsdagssang og også en på dansk. Der var nye løbesko og andre fine gaver. Og så var der alle de gode hilsener fra venner og familie både her og der. Man opdager, at livet er fuldt af gode ting. Taknemmeligheden vokser. Og det er den, jeg vil tage med mig ind i dagen i dag.
I dag hvor regnen falder og vinden hyler. Trætheden har meldt sin ankomst og jeg tøver lidt med aktiviteterne. Det er tilladt at gå langsomt dagen derpå. Mærke efter. Senere går turen nordpå, jeg skal til et spændende foredrag i aften med den norske forfatter og journalist Kathrine Aspaas, som har skrevet en bog om den generøse tid. Det ser jeg frem til at høre mere om. Jeg tror nemlig på generøsiteten og på at give. Videre. Alt det gode, det skal flyde som mælk og honning. Vi har det i os, vi skal blot slippe det løs.
De sorte fugle sejler gennem regnen og rammer træerne. Nogle finder en gren og tager et hvil. Silhuetter mod himlen, sort i gråt. På dage som denne kan man finde farverne i hjertet. Male sin dag med brede penselstrøg, træde varsomt ud i livet og huske på, at de store øjeblikke er de store.
Og sige tak.
Tekst og billede, Lene Megan, december 2013

6 kommentarer:

  1. Lyder så dejligt!:) Og tak for inspirationen....;):) Klem fra Laila

    SvarSlet
  2. Sikke en dejlig fødselsdag- tillykke :)

    SvarSlet
  3. Og selv tak. Det var hygge hele vejen igennem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var det. Tak for godt selskab! :)

      Slet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.