mandag den 30. december 2013

Kreativt nytårsforsæt




Har vi noget på hjerte i dag? Hvad vi bare sætter os og skriver? Hvad vi tager med kaffen med op i skriverummet og bare lader ordene flyde?
Lad os prøve, December, jeg ved ikke helt, hvad jeg fortælle om. Men eftersom jeg er varm fortaler for bare at møde op og give slip, skal jeg gerne gøre det her også. December nikker, hun er med på legen. Og der kom et vigtigt ord, det skal nemlig være som en leg. Det er ikke dødsens alvor og det handler ikke om produktet. Det skal vi tale meget mere om i 2014. Det handler nemlig om processen. Om at overgive sig til det, der vil frem og lege med det. Fuld af nysgerrighed og næsten barnlig lykke over, at noget vil leges med. Jeg er i fuld gang med studier, der handler om lige netop det. Kreativiteten og dens luner. Bortset fra, at det slet ikke er kreativiteten, der er lunefuld. Det er os. Dig og mig. Så hvordan tackler vi lige den?
’Vi møder op’. December gør honnør og smiler. ’Vi sætter os og åbner døren. Knirkende på sine gamle hængsler åbner den sig, døren, og lyset byder os indenfor. Velkommen i det kreative rum. Velkommen til eventyr og magi. Og så tror man jo, at nogen vil træde frem og fortælle en om, hvordan man gør. Og at denne nogen har en hat fuld af kaniner og lommer med guldkorn i forhold til kreative processer. Så viser det sig, at det handler om noget helt andet. Kreativiteten er der allerede, for mennesker er skabt til at skabe. Akkurat ligesom os måneder’. Hendes smil forsvinder ikke, hun drikker kaffe og laver dansetrin, jeg følger hende med øjnene, mens fingrene skriver af sig selv. Det går som en leg og det glæder mig.
2014 skal være mit kreative år. Det er en beslutning, det er mit nytårsforsæt. Og det føles godt i sjæl, mave og hjerte. 2014 handler om processen og om at nyde dagen og vejen. Lade hver eneste dag være en gave fuld af glæder og læring. Nu tænker du måske, at livet er så meget andet end det, og det har du ret i. Det er også tristhed, sorger og svære ting. Det hører med. Og vi skal også tale om skam og generøsitet, som jeg startede lidt på her i slutningen af 2013 inspireret af den gode og gavmilde Kathrine Aspaas, for det er vigtigt at vi kærligt omfavner vores skam og fortæller vores historier.
2013 var på mange måde et udfordrende og lidt svært år, indtil jeg fik fat i den lange ende. Når jeg nu ser tilbage, er det med glæde over, at jeg gik vejen og kom hel ud på den anden side. 2013 stod på uddannelse og handlede meget om mindfulness. Meditationen er kommet helt ind på livet og er blevet en del af min dagligdag. Og meditationen skal med, når vi går på opdagelse i kreativitetens land og genfinder os selv som legende mennesker fuld af nysgerrighed og lyst. Jeg håber sådan, at du har lyst til at følge med.
Men det her er altså ikke et afsluttende indlæg for året, der gik. Der kommer sandsynligvis også lidt ord dryppende i morgen. Vi skal jo tage ordentlig afsked med min søde veninde, December og vinke til hende, når hun flyver til vejrs på en nytårsraket. Vi skal skåle med hinanden i champagne og hoppe over en bølge og ind i det nye år. Hop. I morgen.
Vinden rusker i træerne, skyerne farer over himlen og de sorte fugle holder hof. Og glæden? Den bor i hjertet.
Pak forsigtigt dagen ud og skynd dig langsomt.
Livet er i detaljerne, det er dem vi husker, når vi ser tilbage.
Det er dem, vi skal skrive om. Og male.
Den måde morgenen sniger sig frem af mørket på.
Lyden fra kaffemaskinen og duften, der følger med.
Skridt ned af trapper, glimt i øjne, smil på læber.
En rynke, der er både ny og gammel.
Et kærtegn.
En dråbe.
PS. Dagen er tiltaget med 4 minutter. Nu går vi mod lyset!
Tekst og billede, Lene Megan, december 2013

2 kommentarer:

  1. Følger med hos dig på sidelinjen. Det er ikke altid hovedet forstår det du skriver, men hjertet gør for det meste.
    Og netop i forgårs skrev jeg om lysten for processen frem for lysten til produktet. Tiden frem til 1. februar har jeg dedikeret til processen - for at minde mig om at den er VIGTIGST :-)
    Glæder mig til at følge din proces.

    SvarSlet
    Svar
    1. Så længe hjertet forstår!
      Hyggeligt at du følger med og lægger en hilsen. Nu kan jeg jo også komme forbi dig og læse lidt om din proces og hvad du sysler med! :)
      GODT NYTÅR!

      Slet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.