søndag den 1. december 2013

Kontrakt med December




Hvordan ser hun mon ud? December. Sylvia spurgte og kom med et forslag.
Så dukker hun op, December, åbner døren til gæsteværelset og nærmest svæver mig i møde. Hun har en slags kappe på. Den er himmelblå og fuld af glimtende stjerner. Jeg kan ikke huske at jeg har set den før og falder i svimer over dens skønhed. ’December, hvor har du dog den fra?’
’Jeg har skabt den’, siger hun og sender mig et smil. Og jeg ser ind i de øjne, jeg kender så godt, den blå farve, der forandrer sig og nogle gange ser helt lilla ud. Vi har samme farve øjne, vi ligner hinanden. Det bilder jeg mig ind, fordi jeg er barn af december.  Jeg holder ekstra meget af hende. Vi er en slags søstre.
’Du ser godt ud’, siger jeg og hun drejer omkring i en stilfuld piruette. Stoffet bølger, stjernerne glimter og hun dufter af appelsin og nelliker.
’Det gør du også’, svarer hun og tager mit hoved i sine hænder. ’Et år ældre er du blevet, men det kan man såmænd ikke se. De skarpe hjørner gøres bløde, når kvinder som dig kommer forbi.’ Hun hentyder til min snarlige fødselsdag og det tal, der snart skifter fortegn, men jeg ryster på hovedet. Det vil jeg ikke tænke på nu, der er jo flere dage til. Og det er virkelig bare et tal. Jeg føler mig ikke ældre, men på forunderlig vis føler jeg mig som en anden kvinde end den, hun besøgte sidste år. Jeg tager imod endnu et knus og vi aftaler, at vi skal have timelange gode og dybe snakke, mens kalenderlyset brænder og stormene går vores hus forbi.
Hvordan ser hun ud? December. Tja, vil du høre en hemmelighed? Det forholder sig sådan, at hvis man byder en måned velkommen i sit hjem, så er der ingen vej tilbage. Så flytter hun ind og alting forandres. Man lærer hende at kende, man bemærker hvert et kendetegn og man opdager også, at hun på mange måder er ny. Og det er ikke bare i sammenligning med sidste år, hun skifter ligesom farve og duft hver eneste dag. Hvis man vil, kan man vælge at hun skal være en lærer. Og det vil hun gerne, om vi taler om Februar, Juli eller December. De har alle deres godter i posen. Ikke to er ens. Og de er også forskellige, alt efter hvem de besøger. Jo, det er sandt!  For måneden ændrer sig alt efter hvilke øjne der ser. Hun opfylder ønsker og hun bliver nøjagtigt, som man vil. Er det ikke en god nyhed?
Her er December, hun stråler og med sig har hun sin første dag, storm og drivende skyer. Man kan se støvet på gulvet, når lyset kastes ind i det sekund, en sky skubbes til side. Og så kan man jo vælge at blive frustreret over det eller man kan kaste sig ud i en vals. December er altid frisk. Døren til hendes hjerte går gennem dit.
Min December har en smuk kappe på. En slags kåbe gjort af drømme og magi. Hun er Dronning af Nuet og hun er min største inspiration. Jeg har besluttet mig for at modellere hende, altså at kopiere det hun gør og er, for hun stråler og går med sikre skridt fra øjeblik til øjeblik. Hun griber dagen og gør den til sin egen.
’Jeg har besluttet mig for at folde min kreativitet helt ud’, siger jeg til hende og kan mærke en stor sten falde fra mit hjerte. Hun nikker. ’Det har jeg også’.
Så mødes vi over skrivebordet, hvor vi udformer en kontrakt. Vi skriver begge under, det er et højtideligt øjeblik. Noget, der lige om lidt skal fejres med en god kop kaffe med varm mælk. Vi smiler, nikker og fyldes af glæde og kærlighed. Vi vil skabe os en god måned. En måned, hvor vi tager et skridt af gangen. Vi bliver i nuet, vi inviterer roen og stilheden til bords og vi spiser langsomt og nyder den gode smag. Takker fordi vi er så heldige at have mad på bordet og stearinlys i vores stuer. Glæder os over hinandens selskab, men ikke mindst glæder vi os over at være blevet ven med os selv og det fine potentiale, der bor i vores hjerter.
’Er det ikke også på tide’, smiler December og hentyder igen til min alder.
Jeg nikker bare. Det er på tide og det er aldrig for sent. Glædelig 1. søndag i advent.
 
Tekst og billede, Lene Megan, december 2013 

9 kommentarer:

  1. Glædelig 1.søndag i advent til dig også Lene. dejlige ord og fint besøg vi har fået af December.
    Mit hjeret varmes over at vide jeg ikke er alene, på vejen der hedder "at blive vej selv".
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. At blive sin egen vej. Det er vejen! :)

      Slet
  2. Hihi, jeg glæder mig til at se dig på Tirsdag

    SvarSlet
    Svar
    1. I lige måde. Det bliver hyggeligt!

      Slet
  3. Nydelige ord om vakre desember... Nyt adventstiden, kjære Lene! Klem fra meg

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak kære Liv Hege og glædelig adventstid til dig også. Klem.

      Slet
  4. Kære Megan. Vågnede i morges op til en invitation, jeg ikke kan komme til. Fordi jeg ikke længere bor på Sjælland. Men jeg tænkte på dig! Og din kærlighed til fortællinger. Her er det mest hjertevarme sted på jorden!!!....Og på fredag er der fyldt med goé fortællinger, hvis du har lyst: http://www.caerllion.dk/
    Klem til dig fra Laila

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Laila, tak skal du have, det vil jeg kigge nærmere på. Der er nu ikke noget som gode fortællinger! :) Ha' en smuk dag.

      Slet
  5. Tak:) I lige måde - og et stort, varmt tillykke med dig!:)
    Tænker på alder. Vi kvinder er tidsløse. Som havet. Tror jeg, hvem ved, måske?:)
    KNUS

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.