fredag den 6. december 2013

Du er din sjæls kaptajn. Fejltastisk!




Her sidder jeg med kaffe og kolde fødder. Stormen gør gulvet koldt. Træerne danser en vild dans og himlen har taget snefarven på. Der er allerede faldet et hvidt drys. Natten var mørk og stormfuld, men jeg sov på mit gode skib gennem uvejret og vågnede op til nyheden om, at Nelson Mandela er død. En stor mand er gået bort. Og vel var det ventet, hans alder og sygdom taget i betragtning, men alligevel mærker jeg et stik i hjertet, for verden er blevet lidt fattigere. Og dog. Den slags gode mænd og kvinder vil altid bestå. De hjerter, de berørte og de ord, de sagde, vil altid varme i verden.
”I am the captain of my soul”. Sådan sagde Nelson Mandela og det tænker jeg tit på. Jeg er min egen sjæls kaptajn. Ingen kan bestemme over mig og min sjæl og gøre mig mindre, end jeg er. Jeg er betydningsfuld. Jeg er værdig. Jeg er min egen sjæls kaptajn.

Jeg sender en kærlig tanke til Nelson, hans minde og alt det, han gjorde for verden. Han var på mange måder min helt og jeg vil tænke på hans ord, når bølgerne går lige lovligt højt. Når jeg sidder på mit skib og er temmelig søsyg og tror, at alt håb er ude. Så vil jeg høre hans stemme. For vi har alle en stemme. Vi har alle mulighed for at gøre noget godt for verden og dem omkring os. Det starter med os selv og den lille forskel, vi kan gøre hver eneste dag. Vi tror det måske ikke, men det er de små skridt, der fører til de store. Forskelle, der gør en forskel, der gør en forskel. De små skridt. Intentionen om at ville noget godt med sit liv, give det videre og være generøse.
Apropos generøsitet, så var jeg til et vidunderligt foredrag forleden dag. Det foregik oppe i Gentofte, så jeg tog turen til København og mødtes med en norsk kvinde, som har sit eget hjertegalleri i København. Hearts of Copenhagen. Sammen drog Hanne og jeg op til biblioteket i Gentofte for at høre en kendt norsk forfatter og journalist Kathrine Aspaas fortælle om generøsitet. Raushet, som det hedder på norsk. Hun har skrevet en bog, der hedder Raushetens Tid og det var dens budskab, vi skulle høre mere om. Generøsitet. Og da Kathrine fortalte sin egen historie om, hvordan hun vendte misundelse til beundring og lærte, hvordan det er en styrke, når man tør stå i egen sårbarhed, var jeg solgt. Dette vil jeg gerne være med til. For i Norge er der nærmest opstået en folkebevægelse i kølvandet på bogen og dens budskab og nu er turen kommet til Danmark. Hvordan kan jeg gøre en generøs forskel, tænker jeg, mens jeg sidder her og drikker kaffe på en iskold decemberdag?
For at det ikke skal være løgn, vandt jeg efterfølgende ”Raushetens Tid” ved en lodtrækning. Mit navn blev råbt op og jeg følte mig både heldig og valgt. Noget kalder på mig. Og da Kathrine signerede bogen til mig, føltes det næsten symbolsk. Dette vil jeg også gøre til min sag. Generøsitet. Sårbarhed. Åbenhed.

Det glæder mig at vi er på vej ind i en ny slags tid. Nu er der andre værdier og styrker på dagsordenen. Værdier, som tillader os at være de mennesker, vi er og det, som Kathrine kalder fejltastisk. Vi har lov at fejle, for kun ved at prøve os frem og lave fejl, lærer vi. En fejl er kun en fejl, hvis man ikke lærer af den. Er det ikke en befriende tanke? Tænk hvis vi fremover kan få lov at være de mennesker, vi er, på godt og ondt, og vide, at så længe vi gør vores bedste, så er det godt nok. Væk med perfektionisme og angst for at blive til grin. Vi er alle i samme båd. Så lad os leve og være generøse. Og også over for os selv, ikke mindst over for os selv. Dér starter det. Så giv dig selv et stort knus i dag og vid, at du er god nok. Perfekt og uperfekt. Du er menneske.
Og du er fejltastisk!

2 kommentarer:

  1. Kjære Lene
    Gratulerer med dagen som var. Var det 40 år du ble??. Det høres ut som du hadde en fantastisk dag.
    Jeghar vært så opptatt de siste dagene, at jeg ikke har fått med meg alle dine deilige innlegg.
    Så fantastisk å høre om Desember. Og hun er jo DIN mnd. Selvfølgelig er hennes kappe blå med stjerner på.
    Denne boken av den norske forfatteren! hadde jeg ikke hørt om , og takk for at du viste meg den.
    Jeg klikket meg videre til henne, og der nevner hun Bugge Wesswltoft, jazzpianisten fra min by. Som er mye større i hele verden enn i sitt hjemland. Jeg har vært på flere av hans konserter, som han har holdt her i byen, og de er helt fantastiske. Bare hør på hans tolkning av julesangene.
    Tenk at du vant denne boken. Det varsko allerede bestemt, at det var du som var vinneren, for å vise deg den videre vei frem. Så herlig, Lene .
    Her har desember gjort sitt inntog i natt! med sin sne. Og nabokatten, Sherlock , vil ikke ut! han har overnattet! heller ikke vår katt. Men hunden vi passer, Samson, han er ute og leker i snøen, men gleder seg nok til å komme inn igjen, tror jeg. Det er så koselig med dyr, og at vi kan få lov til å låne dem som ikke bor her.
    Ønsker deg en herlig dag. Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg var nær ved at skrive, at jeg ville ønske at det var 40, jeg fyldte. Men nej, det er det nye 40! ;)
      Og tak for fødselsdagshilsen. Jeg havde en fin dag. Og i mellem tiden har I fået sne og vinter, her er der blot faldet et tyndt drys indtil videre.
      Kanske du også har lyst til at læse Kathrines bog om "Raushet" nu? Jeg er i gang med den, ja sikke et held jeg vandt den. Den får mig til at tænke. :)
      Ønsker dig en fin snevejrsdag. Klem.

      Slet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.