mandag den 14. oktober 2013

En slags taknemmelighedsgryde




I lørdags endte jeg min uddannelse og blev certificeret Mindfulness Practitioner. Og instruktør. Lørdagen var en glædens dag, selvom noget godt og tillidsfuldt dejligt var ved at være slut. Samtidig var det som om vi alle forstod, at dette blot var begyndelsen på en ny slags rejse. Vi måtte lukke en dør og åbne en ny. Bevæge os videre i forståelsen af, at alting har sin tid og noget må slutte for at noget nyt tage sin begyndelse. Vi trak tiden ud, drak langsomt af champagnen og nød den søde beruselse, der ikke kom fra boblerne, men fra den fine ceremoni, hvor vi fik overrakt vores diplomer og fik gode ord med på vejen fra vores medkursister. Styrker. Tænk at få et smukt certifikat med egne unikke styrker. Vel at mærke set med andres øjne og følt med andres hjerter. Det var bevægende og smukt. Simpelthen.
Senere var vi ude og spise. Nogle af os. Gik tur i parken, lod efterårsbladene indvie os og så mediterede vi, spiste og snakkede til mørket var tykt som en dyne. Så sluttede det, vi måtte ud i blæsten, nogle skulle videre med tog, andre med bil. Afsked. Jeg kørte hjem gennem mørket, mens vinden tog i bilen. Stadig med smil om munden og glæde i hjertet over, at jeg valgte denne rejse.

I dag har jeg givet mig selv en slags fridag. En dag til at nyde og bare være, rydde lidt op på kontoret og ligesom starte en ny epoke. Nu også som mindfulness practitioner og instruktør. Jeg har stor lyst til at dele noget af alt det gode, jeg er blevet fortrolig og bekendt med på denne del af rejsen og jeg ser frem til at skrive om det, guide meditationer og i det hele taget.

Men energien. Den er væk. Træt sidder jeg i min stol i eftermiddagssolen, sipper ingefærte og mærker bare, at jeg har brug for at fordøje det hele. Som altid vil ordene vil gerne skrives, men de har ikke travlt. Langsomheden sniger sig ind på mig, kroppen bliver tung og jeg tøver. Og så husker jeg, at jeg har oplevet det før. Efter opgaveskrivning, aflevering, afslutning og noget, der er stort og hjerteglædende. Så kommer trætheden.

Jeg er min egen gryde, fuld af gode krydderier, ingredienser, dufte og farver. Og gryderetten skal simre, stå på komfuret, hvile på lavt blus og samle smag.  Jeg har fået så meget med mig og opdaget så fine ting på min vej. Gennem stilhed, meditationer, yoga og et kærligt rum sammen med andre rejsende. Jeg er blevet inspireret, bevæget og udfordret. Nu går rejsen videre, men lige nu skal jeg bare simre lidt.

Namaste.

På billedet ses jeg sammen med et lille udsnit af denne skønne flok, jeg blev uddannet sammen med.

8 kommentarer:

  1. Gratulere enda en gang, Lene! med din utdannelse.
    Og jeg forstår hva du mener. Du har gått på autopilot den siste uken, mot slutten, slik at du har brukt dine siste krefter. Og etterpå kjennes kun tomheten. Men det er lov.
    Nå skal du samle krefter igjen, samle sammen ord, tanker, opplevelser, og starte forfra igjen, på en ny reise. Så spennende.
    Jeg har virkelig hatt en sånn fantastisk helg, at det har vært som yoga, meditasjon.......ja, jeg har bare nytt det som har kommet, og vært omringet av positive mennesker, og masse glede og inspirasjon. Jeg har virkelig trengt det, etter mattheten jeg hadde i august. Nå har jeg fyllt på lageret igjen, og kjenner at jeg er klar!
    Ha en deilig kveld. Min blir kort, fordi jeg skal ut å reise i morgen tidlig.......
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for dine fine ord, Sylvia. Ja, det er lov at mærke tomheden efter en intensiv periode, jeg tror også den hænger ved i dag! ;)
      Ønsker dig en god rejse, hvor mon du skal hen?

      Slet
  2. Kære Lene, du ønskes hjertelig tillykke med din eksamen og din nye spændende uddannelse. Du må nyde at simre og være på lavt blus. Kærlige tanker og kram fra Louise

    SvarSlet
  3. Tillykke! Det må være en stor dag for dig... Og klart, at du er bombet bagefter...
    Held og lykke på din vej... Glæder mig til at læse hvor det bringer dig hen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for dine ord, ja det var en stor og fin dag! :)

      Slet
  4. Et stort, varmt tillykke til dig!! Fra Laila

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.