tirsdag den 3. september 2013

Velkommen efterår




September ankom. Med en taske fuld af efterår og gode drømme flyttede hun ind på gæsteværelset i gavlen. Og det er altså et par dage siden, men jeg har været optaget. Optaget af stilhed og den rejse, jeg er taget ud på. En ny uddannelse og en tilværelse som selvstændig. Det har været spændende og gode dage. På mange måder.
Men tilbage til September. Det var som om efteråret havde fulgt hende lige i hælene på vej herhen. Ikke så snart havde hun stillet sin taske i entreen, før efteråret sprang ud og fyldte universet. Vinden tog til og kulsorte skyer sejlede over himlen. Tæppet gik op og regnen satte ind. Vi måtte tænde lys i den tidlige aftenstund og uden tøven blev der serveret te og tæpper. I grunden ganske hyggeligt, mærkede jeg, for trods evig modstand, er jeg ret vild med årstidernes skiften. Den måde, de ligeså stille bytter plads på. Nogle gange ubemærket, andre gange med stor ståhej. Det kommer an på. Og man ved aldrig.

Nu har det efterhånden regnet i et par dage og vi er blevet blæst igennem. Jeg bærer forsigtigt stilheden i mig som en kostbar rubin. I grunden paradoksalt, når jeg samtidig har travlt med at etablere mig og arbejde den allerførste opgave i skriveværkstedet. Men jeg har opdaget, at jo mere jeg skynder mig og føler mig fortravlet, desto mindre når jeg. Det er som om tankerne hvirvles rundt i hovedet og kroppen og jeg mister fokus. Men når jeg finder den rytme, der faktisk føles helt naturlig og uendelig befriende, så sker der noget. Magisk. Jeg når lige netop det, jeg skal, til rette tid.

September nyder også stilheden. Mens regnen rusker og vinden lægger sig efter en stormfuld nat, tager vi hul på dagen et skridt af gangen. Glider ind i morgenen og lader den folde sig ud. Sender taknemmelige tanker og gode blikke til hinanden, fordi vi er sammen. Lige nu. Lige her.
Og vi glæder os til de skriverier, der vil komme ud af denne måneds skattekiste. Endnu ved vi ikke hvilke. Og det er i sandhed en glædelig ting. Ikke at vide, men at stole på, at alting vil ske i skønneste orden og nøjagtigt som de skal.

Velkommen efterår.
 
Tekst og billede, Lene Megan, september 2013

8 kommentarer:

  1. Er du sprunget ud som selvstændig ?
    Hvis ja- så tillykke og håber du vil fortælle mere :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja faktisk, det ser det vist ud til! ;) Og tak, skal nok fortælle mere!

      Slet
  2. September tror jeg blir god..og jeg gleder meg på dine vegne angående boken som er kommet ut!
    Nyt dagene og september videre, klem fra meg:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for dine ord. Det er fint med bogen, ja, en start på en god cyklus! ;) Klem til dig.

      Slet
  3. Velkommen til høsten, sier også jeg. Sender deg mange gode tanker til alt som skjer nå, så møtes vi i ordene når roen har senket seg. :)

    Varm klem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak min ven, ja mange ting sker, men stilheden er med! ;) Klem.

      Slet
  4. Gratulerer med egen bedrift, Lene. Så spennende. Det blir morro å følge deg videre på reisen.
    Ha en riktig deilig weekend. Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak kære Sylvia. Jeg er glad for at du følger med! :) God weekend til dig også. Knus.

      Slet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.