torsdag den 6. juni 2013

Morgenfugl




 
Jeg har altid været en morgenfugl. Jeg holder af de tidlige morgentimer, ikke mindst om sommeren. Vågne til lyden af fuglestemmer og dufte, der kildrer sanserne. Jeg nyder at stå op og lade dagen komme til mig, give mig tid og tage et skridt af gangen.
Om det er sundest at være morgenfugl eller natteravn ved jeg ikke. Jeg ved bare, hvordan jeg fungerer bedst og hvad det er, jeg sætter pris på. Det er det vigtigste. Der er undersøgelser, som siger både det ene og det andet om, hvad der er bedst, A eller B og endda hvilke personer, der er klogest, mest intelligente og i bedst form. Det seneste er en undersøgelse som påstår, at vi A-mennesker er sundere, slankere og lidt lykkeligere end vores artsfæller, natteravnene. Hvis vi da overhovedet er i familie?

For hvem kan sove fra en morgen som dage? Ignorere det sprøde lys og fuglene, de kvækkende frøer og gøgen, der kun giver lyd fra sig på netop dette tidspunkt af året?

Jeg er sikker på at der er fordele og ulemper ved begge dele. Der er sikkert noget godt at sige om de sene nattetimer, hvor resten af verden sover og hvor man kan være alene med sine tanker. Personligt sover jeg skønhedssøvn på det tidspunkt af døgnet. Og jeg vågner blidt til lyden af morgenen, der ankommer i horisonten, trækker lyset ind over landet og bader min morgen i perler af dug. Det er en lille lykke for mig, det tidspunkt på døgnet, at ankomme sammen med morgenen og tage imod.

Lukke hundene ud i haven, lave kaffe, indsnuse duften, mens maskinen snurrer. Smørre ostemad og skære vandmelon ud. Drikke vand med citron, give tid, spise langsomt. Hilse dagen velkommen og derefter gå ud og gøre det, jeg har sat mig for.

Morgenfugl. Det føltes nu temmelig sundt!
Billedet er lånt hos naturfotografen-forum.de

2 kommentarer:

  1. God morgen Lene
    Nydelig bilde du har her i dag. Er det valmuer? De har iallefall den riktige fargen, hi hi....
    For noen er A og B noe som følger med alderen. I ungdomsårene sverger vel de fleste til å være B mennesker. Så er man blitt foreldre, og man blir et A menneske enten man vil eller ikke!!!!
    Med mine år som baker og konditor , var jeg et A menneske. Jeg elsket å gå til jobben, tidlig, tidlig, når det kun var jeg og taxi-sjøferene som var våkne. Høre fuglene kvitre, kjenne på stillheten. Da jeg kom til jobb, skrudde jeg på alle maskinene, satt over kaffen, og skrudde på rocke-musikk på fullt. Så var. Det bare å brette opp ermene og sette igang.
    Det var også deilig å vite at alle andre sov godt, mens det var jeg som bestemte akkurat

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er vist valmuer ja, men som du ser, er det et billede, jeg har lånt. Der er dog ved at komme valmuer på marker og i grøftekanter nu og det gør mig glad. Valmuen er min yndlingsblomst! :)

      Jeg har nu altid været A menneske og det ændrer sig ikke. Jeg sætter stor pris på mine morgener!

      Smuk dag til dig!

      Slet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.