tirsdag den 11. juni 2013

Morgenbobler




Det er på morgener som denne at jeg virkelig forstår, hvor fantastisk livet er. Søvndrukken gik jeg ud på badeværelset og blev stående i vinduet.  Et smukt syn mødte mig. Hvide skyer sejlede forsigtigt over himlen som skibe på et uendeligt ocean. Et kor af fuglestemmer stod for baggrundsmusikken og nede på græsplænen trissede hundene omkring på deres første morgeninspektion. Solen skinnede og alt åndede fred.
I dag vil jeg ikke tænke dårlige tanker, sagde jeg højt og det lød som en slags ed. Det er en perfekt dag. Der er ingen grund til at bekymre sig om noget som helst. Dage som denne er sæbebobler, der forsigtigt stiger til himmels. En tanke kan som en nål prikke hul og få det hele til at eksplodere. Puf.
Juni rumsterede i køkkenet, hun så op, da jeg trådte ind og sendte mig et stort smil. ’Det er en glad dag’, sagde hun og nikkede eftertænksomt, ’og jeg har dækket morgenbord i haven’. Så sad vi der i morgensolen og mærkede varmen, underholdt af fuglekoret og forkælet af omgivelserne. De bølgende marker, kløver og korn. Kaffen smager bedre, når man drikker den i det fri. Har du også lagt mærke til det?

Det er på morgener som denne, at jeg forstår at livet er en gave. Og at mine bekymringer også blot er sæbebobler, som jeg kan vælge at prikke hul i. Puf. Se dem eksplodere og ramme min arm som små våde pletter. Tørre dem væk og gå videre. Ud i dagen og i livet. For dage som denne skal leves. Fejres.

’Det er på morgener som denne, at jeg er glad for at være mig’. Juni skænker sig et glas juice, helt forsigtigt lader hun den gule væske fylde glasset. 'Fordi jeg kan servere morgenmad for dig i det fri. Fordi solen skinner og fuglene synger. Fordi hvert eneste græsstå er en gave fra Gud og fordi livet er en udsøgt delikatesse.'

Så planter hun et kys på min kind og går ud i morgenen. Med dug i håret danser hun på bare fødder gennem græsset og forsvinder i buskadset bagerst i haven.

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tusind tak, selv skønne du :)

      Slet
  2. God morgen til deg også, Lene.
    Takk for gode ord på morgenen og det nydelige bildet. Jeg kan nesten fornemme hvordan du har det der du er.
    Hos meg puter kaffen klar på kjøkkenet, radioen står å sin faste kanal, og sender stemmer og musikk ut.
    Jeg har fridag i dag. Det passer godt. Jeg har hatt vanskeligheter for å sove......og våknet til duren fra en lastebil utenfor her.
    Borettslaget pusser opp fasadene, og o dag var det tid for en container til å kaste taksten oppi. Jeg får tåle en tidlig morgen, for at det skal bli fint her.
    Senere skal jeg treffe en venninne til kaffe i byen. Jeg var flink i går, og vasket her hjemme ETTER jobb, så slapp jeg å høre noe i dag.
    Ja, enig, det bli en fin dag. Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder som om en fin dag venter dig, Sylvia. Og godt at du har fri, når nu du har sovet så godt. Så kan du slappe lidt af, nyde dagen og senere møde veninden til kaffe. Jo, det lyder da dejligt! :)
      Knus

      Slet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.