lørdag den 1. juni 2013

Min søde sommerfugl


Jeg læste Annas Skyggebjergs blog her til morgen og blev inspireret af følgende ord:

'Der er i dag en tanke i mig: Måske er der forestillinger hos mig om, hvad jeg kan og ikke kan, som jeg ikke længere behøver lade mig begrænse af og slæbe med mig videre i livet?

Den tanke giver jeg lige videre til dig: Er der ting i dit liv, som du i grunden ikke længere behøver at slæbe med dig?'
Jeg siger tak for tanken. Egentlig ville jeg have skrevet om noget helt andet her til morgen, men nu landede Annas ord her på mit skrivebord. Som en sommerfugl kom de svævende og satte sig et kort sekund. Et øjeblik. Men det øjeblik ændrede alt. Det forvandlede min morgen.
De vakte genklang, ordene. Jeg forstod godt, hvad Anna mente. Vi bærer rundt på en masse gammel bagage og overbevisninger om, hvad vi kan og ikke kan. Også jeg. Mine tanker fortæller mange overbevisende historier om, hvad der er muligt og ej. De er sande mestre udi fortællingens kunst, men det er ikke sandheden, de beretter om. Sådan er det for Anna og sådan er det for mig. Og måske nikker du også genkendende til ordene her på årets første sommerdag?
Du skal ikke tro på alt, hvad du tænker.
Jeg traf en beslutning. Jeg vil udfordre mig selv. Jeg vil prøve kræfter med, hvad jeg tror kan og ikke kan. Et skridt af gangen. Jeg vil lave en liste over ting, jeg ikke tør og så gøre det. Gisp!
Årets første sommerdag gør mig modig. En smule kåd. Og Annas gode ord kom lige tilpas. De minder mig i øvrigt også om, at man skal huske at sige og skrive alt det gode, man går og gemmer på.
I dag er helt perfekt til at give slip. Årets første sommerdag. Det er tungt og varmt at slæbe rundt på gammel og ubrugelig bagage. Tid til tanke op og gøre plads til alt det nye.
 
Jeg vil danse
i haven på bare fødder.
Mærke vinden i mit hår.
Slippe alt det, der satte grænserne i går.
Lytte til fuglesang, være i det nu.
Hvor alt er helt perfekt og stemmen sagte hvisker, du
Du kan, min søde sommerfugl,
din tid er kommet nu.
Jeg vil mærke
sommeren i kroppen
lade solen varme mig.
Smelte alt det løgnagtige, der forstummer glædens leg.
Kaste løgnene i havet, se dem drive bort
Alt er helt perfekt i nuet, stemmen hvisker, du
Du er smuk, min søde sommerfugl,
din tid er kommet nu.
 
Sommerfuglen er lånt på designprocessen.dk
 

2 kommentarer:

  1. Hei Lene
    Så godt å bli påminnet om ting av og til.
    Jeg kommer bare innom for å ønske deg en riktig god weekend. Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, det var en fin weekend. I dag fik vi sommerens første nye danske kartofler og jordbær! :)
      Knus.

      Slet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.