torsdag den 20. juni 2013

En ildflue i natten


 
 
Du er som en ildflue i natten. Dit liv er blot et glimt. Et lys, der skinner, for så at lukkes igen. Livet er kort. Hvorfor ikke bruge dit liv til det, du har lyst til? Hvorfor ikke gøre det, der gør dig glad? Hvorfor ikke følge glæden, når nu glæden så gerne vil følges? Og hvorfor ikke tage de chancer, der skal til, for at tingene folder sig ud efter din smag?
En ildflue i natten. Ordene ramte mig og gjorde godt. For jeg trænger til at blive mindet om, at livet er her og nu. Selvom jeg forsøger at huske det og oveni købet skriver om det, hænder det, at jeg bliver opslugt af detaljer. Slugt skulle jeg måske sige. Så forestiller jeg mig, at jeg skal vide det hele på forhånd og rejser med tankernes tog ind i fremtiden. Forlader det nu, hvor livet er, og bliver bekymret over alt det, jeg ikke har styr på derude i horisonten.

Der er en grund til, at de mennesker, som har gået vejen og gjort det, de drømte om, taler om at tage et skridt af gangen. Martin Luther King sagde endda, at man slet ikke behøvede at kunne se hele trappen. Man skulle blot gå op af det første trin. Så ville det næste komme til syne. Og det man ikke vidste i går, afslører sig pludselig og man er lidt klogere. Det er som om man får lige det, man har brug for. Ikke for meget, ingen unødvendig bagage, nej bare det, man skal bruge til at komme videre. Et skridt af gangen.
Og det er i grunden også nemmere, når man ikke forestiller sig en masse på forhånd. For det går sjældent, som man forventede og man ender med at blive både skuffet og fokuseret på noget, der ikke er relevant. Bedre er det at lade sig forvandle af de gode øjeblikke. Tro på, at et skridt af gangen er alt, hvad der skal til.

Du er som en ildflue i natten. Dit liv er nu. Hvorfor ikke nyde dagen og det skridt, du kan tage i dag? Hvorfor ikke stole på, at du ved lidt mere i morgen og tro på, at noget godt vil ske? Hvorfor ikke danse med dagen og hvile i øjeblikket? En ildflue i natten, et glimt, et lys der skinner.

2 kommentarer:

  1. Vidunderlig innlegg som jeg nikker gjenkjennende til. Du kan virkelig få satt ord på viktige ting... og det er en kunst!
    Klem fra meg

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak kære ven og klem tilbage. :)

      Slet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.