fredag den 10. maj 2013

Gør det på din måde



Jeg har netop været på kursus med en mand, som hele tiden fastholdt sit fokus. Han havde arbejdet meget med sig selv og forsøgte at holde sig centreret. Man kunne mærke, at han var i rivende udvikling og når han vaklede, formåede han at bringe sig selv tilbage til kernen. Jeg havde den store fornøjelse at være i studiegruppe sammen med ham. Det var lærerigt, ja jeg tror næsten at jeg lærte allermest af ham. For han sagde noget meget vigtigt til mig på et vigtigt tidspunkt:
Do it your way (han er engelsk). Det var lige før eksamen.

Gør det på din måde. Og det skal jeg love for, at han gjorde. Når bølgerne gik højt i plenum og kommunikationsteorierne fløj rundt i lokalet, virkede han helt rolig og en smule skeptisk. Det var som om han betragtede scenariet fra et lidt andet sted. Og så stillede han de mest foruroligende spørgsmål. Spørgsmål, som underviserne ikke altid var forberedte på og som de ofte måtte have gentaget. For hvad var det lige, han mente? Hans spørgsmål gav stof til eftertanke og de vakte ofte dyb genklang i mig. Det var lærerigt at se verden fra hans perspektiv. Han sluttede altid af med: Keep it simple.
Gør det enkelt. Og det hændte jo, at det hele blev meget kompliceret. Jeg sad skam også og funderede lidt over, hvad vi dog skulle bruge alle disse fine teorier til. Jeg mener, vi skal jo bare kommunikere sammen. Hvor svært kan det være? Og nu smiler jeg, det kan du ikke se, men nu ved du det. For det er svært. Men det er en helt anden snak.

Gør det enkelt. Gør det på din måde. Hans ord skvulpede i min mave, da jeg forberedte mig til eksamen. Det kan jeg da ikke, jeg måtte hele vejen rundt, forsøgte at lande mig selv i velkendte lufthavne, hvor jeg egentlig ikke hørte hjemme. Men det er jo sådan, man gør. I livet og til eksamen. Man tilpasser sig og gør, hvad der forventes.

Men. Min kære studiekammerats ord og det, jeg efterhånden har lært, gjorde det fuldstændig umuligt for mig at agere som tidligere. De tidligere så velkendte lufthavne eksisterede ikke længere. Jeg måtte lande et helt nyt sted. Først opstod der sorg, jeg faldt igennem et uendelig rum af åh-nej, men så smilede noget pludselig i mig og jeg startede forfra.
Pludselig var det ikke svært længere. Da jeg faldt gennem rummet, forsvandt mine lænker og jeg tænkte ikke længere over, hvad der mon blev forventet. Det må briste eller bære, det vidste jeg, for det var på tide at gøre det på min måde. Når jeg fik en lille bismag af tvivl, tænkte jeg bare på min studiekammerats ord. Det føltes godt. Det føltes godt helt ind i maven og dybt i hjertet. Det var grænseoverskridende, for jeg havde aldrig været så sårbar før.

Jeg gjorde det på min måde og det gav pote. Jeg fik en fin eksamen. Men da jeg lagde mig til at sove, da det hele var overstået, var det ikke de gode karakterer jeg sukkede så dybt og saligt over. Det var glæden og stoltheden over, at jeg virkelig havde gjort det. På min måde. Taget ansvar og stillet spørgsmålstegn ved det tilsyneladende, for så at bane min egen vej.

Keep it simple. Do it your way.
Dyrbare råd, som jeg hermed giver videre. Tak Shaun.

4 kommentarer:

  1. Dejligt med den fine eksamen men ikke mindst at du gjorde det på din måde. Det lyder meget lærerigt det forløb du har været igennem. Ønsker dig en rigtig god weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var utrolig lærerigt, ja! :)
      Håber du og dine får en fin weekend og at du er frisk igen!
      Knus.

      Slet
  2. Kære Megan
    Tak for ordene og inspirationen - det var lige det jeg havde brug for !!

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at høre Line, du er altid velkommen! :)

      Slet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.