torsdag den 25. april 2013

Planer og pauser




Jeg har læst og lært så meget på det sidste at mit hoved er ved at være træt. For ikke så snart var den ene uddannelse og eksamen overstået, før jeg sprang på den næste. Et iværksætterkursus. Og hvad tankerne og ideen bag det er, skal jeg nok fortælle mere om senere. Der er meget spændende i støbeskeen og tidspunktet er jo perfekt. Det er forår og alting spirer og gror. Jeg gør klar til at springe ud, men inden jeg haster videre med gode planer, tanker og ideer må jeg erkende, at jeg har brug for en pause.

Jeg har før skrevet om de gode pauser. De er undervurderede. Men mens vi ofte selv har travlt og jager af sted, accepterer vi fuldt og helt, at vores elektroniske udstyr skal lades op. Der skal strøm på batterierne. Det har vi helt styr på, vi har ledningen med i lommen eller tasken og vi er opmærksomme på, når batteriniveauet er lavt. Det er jo en katastrofe, hvis vi pludselig ikke kan komme online eller hvis telefonen bare går død. Vores Smartphone er jo ikke særlig smart, hvis den ikke får ladet batterierne op!

Men hvad med os selv? Vi har jo ikke en lille lampe, der lyser og fortæller, hvor mange procent energi vi har på vores batterier, inden vi går døde.
Og dog. Kroppen sender mange signaler og hvis vi lærer at lytte og sætte pris på de gode pauser, som lader os op og giver frisk energi til både krop, sjæl og sind, så kan vi meget mere på den halve tid. Mere af det gode, vel at mærke. Mere af det, der gør en forskel og som er væsentligt. Vi bliver bedre til at have fokus på opgaven eller hvad vi nu har gang i. Og vi får overskud, energi og glæde.

Selv har jeg lært at lave små meditationer i løbet af dagen. 5 eller 10 minutter som del af en god pause gør underværker. Jeg har slet ikke ord for, hvor meget de meditative pauser betyder for mit velvære og min evne til at se og tænke klart. Jeg erfarer, at jeg ved at være langsom er langt hurtigere.
Husker du at lade dine batterier op og holde gode pauser? 

2 kommentarer:

  1. Du har fuldstændig ret. Man skal huske også selv at blive ladet op. Jeg synes jeg er (blevet) god til at indlægge en hviledag i min kalender hvis jeg har for meget om ørerne. Glæder mig til at høre hvad det er du har af fremtidsplaner. Knus og st. bededag

    SvarSlet
    Svar
    1. God ide at lægge hviledage i kalenderen, Anette. Men vi skal også huske de små pauser i hverdagen. Specielt når vi har travlt! ;)

      Håber din hviledag var god og at Bededagsferien bliver skøn! Møffer til Kenzo.

      Knus.

      Slet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.