søndag den 14. april 2013

Forårshøst



De sidste par dage har jeg levet kommunikationsteorier og pensum. For lige om lidt er der mundtlig eksamen som afslutning på det intensive mindfulness og kommunikationskursus, jeg har deltaget i. Ikke alene har det været intensive dage, men pensum er også derefter. Ja, faktisk har jeg her på falderebet erkendt, at jeg ikke kan nå at læse op på det hele. Noget i mig stritter imod. Tidligere ville jeg have kaldt dette ”noget” for eksamensangst og panik. Men det er jo bare ord, en måde at forstå det på, der sker med i mig i denne kontekst.  
 
For nu forstår jeg. Da jeg stod op denne morgen, tidlig som de første forårsfugle og kiggede ud i det tågede landskab, sukkede noget dybt i mig. En slags erkendelse. En subtil forståelse af, at den følelse af stress, der var ved at forføre mig og som fik mine tanker og følelser til at tumle, slet ikke er noget, der handler om mig. Det handler om, hvad der sker med mig i mødet med noget, der ikke giver mening. For mig og for det, der befinder sig i et slags dybere lag og som jeg efterhånden har forstået er den kloge del af mig.
Sandheden er, at jeg på ingen måde er angst for selve eksamenen. For hvad nu hvis vi kaldte det noget helt andet? Ville jeg da bedre kunne forstå, hvad det egentlig handler om? Hvad hvis vi kaldte eksamen for høst? Så giver det ligesom lidt mere mening, for om få dage skal jeg høste det, jeg har sået i de sidste mange uger. I plenum, grupper, øvelser, refleksion og pauser. Om få dage skal jeg med glæde i hjertet erkende, hvad det er, jeg tager med mig videre og jeg skal dele den erkendelse med underviser og censor. Vi skal have en god samtale om det, de sidste seks uger har gjort ved mig.
Kan du mærke forskellen? Nu begynder jeg pludselig at glæde mig til den høst. Tidspunktet på året, hvor man ruller i marken og høster det korn, man har sået og ventet på skulle vokse sig større. Modne. Blive klar til høst. Og det er et glædeligt tidspunkt. Det er de modne æbler på træet, man plukker først på efteråret, den særlige sansende fornemmelse af frugten i hånden, duften, det søde mod det syrlige.
Det eneste der virkelig betyder noget, er, hvordan jeg vælger at se på den situation, jeg går ind i. Hvilken bølge jeg vælger at surfe på. Det er min erkendelse. Det, der kan gøre en forskel, der gør en forskel, er hvad der sker, når pensum møder mig. Eller dig. Hvad tager du med dig videre på din vej, hvad har vakt genklang og glæde, hvad har du fået lyst til at se nærmere på, tænke mere over og vigtigst af alt, hvad har du fået lyst til at give videre?
Nu smiler jeg i al min træthed og falder tilbage til det mindfulde aspekt. Pausen. Roen. Stilheden. Den godgørende stilhed, der avler både nysgerrighed og venlighed. Stilheden, der slukker de tanker, der ikke hører nogen steder hjemme. Stilheden, som på sin tavse måde viser vej til det, der egentlig betyder noget.
Her i morgentågen indser jeg, at jeg må vælge et helt andet perspektiv end det, jeg tidligere gjorde, når jeg hørte ordet eksamen. For en stund var jeg igen faret vild på det spor, men nu stopper jeg op, går lidt tillbage og tager fat i den subtile tråd, der ligesom løber gennem det hele, laver rammer kun for at opløse dem igen, gør sig både sund og cirkulær, lineær og langsom. Jeg har lært at det eneste jeg kan gøre, er at gøre og sige det, der føles godt og rigtigt for mig. På min måde og med hjertet dér, hvor det hører til. Hvad modtageren opfatter, er jeg ikke hverken herre eller dame over.
Og med de ord vil jeg overlade dig til dagen. Du er i bedste hænder. Dine egne. Tag hånd om dig selv, for først da kan du virkelig hjælpe andre. Og husk på, at der kun er en ting, du kan og skal gøre her i livet. Du skal høste det, du har sået. Du skal tage ansvar for dine egne processer. Så plant gode frø og glæd dig til de grønne spirer, der senere bliver til smukke planter. Giv dig tid og tålmodighed, for alting har sin tid. Sin helt egen proces.
Og en dag kan du høste. Jeg skal høste om et par dage og så går jeg videre med en smuk buket af ny viden og inspiration til kommende skriverier. Blandt andet. Nye erkendelser. Nye frø at så.


13 kommentarer:

  1. Den høst skal nok blive god - det tror jeg på :) Ønsker dig en rigtig skøn søndag. Jeg har haft travlt med at få lidt planter i krukkerne i dag. Skønt!! Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Anette! :) Håber du og dine har en fin søndag. Dejligt arbejde det med planter i krukkerne. Man kan næste sige, at du høster, mens du sår! Knus.

      Slet
  2. Kære Lene, jeg ønsker dig god høst :-) Så fin en måde at tænke på det på.
    Knus Charlotte

    SvarSlet
  3. Rigtig god pointe. Præstationsræs kan vi ikke bruge til noget som helst.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej vel? Vi må bruge nye ord og skabe andre fortællinger! :)

      Og tak!

      Slet
  4. Kanon skrevet :o) Virkelig...
    Jeg læser Diplom ledelse og skal til 2 eksamener til maj...
    Det var måske ikke helt tilfældigt jeg pludselig havnede på din blog - Tak :-)
    Ønsker dig en rigtig fin mandag aften, mange hilsener OddStyle

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have! Og jeg er så glad for, at du havnede på min blog, hvis mine ord kan give dig inspiration og måske en måde at anskue situationen på! :)

      Tusind tak for dine ord. Og pøj pøj, når det bliver din tur til at høste!

      Slet
  5. Held og Lykke selvfølgelig :o))))

    SvarSlet
  6. Kære Lene
    Jeg kan ret godt li' din måde, at anskue eksamen på. Det føles rigtig. Gennem uddannelse, kurser, seminarer osv sår vi frø, som for hver i sær, er helt unik og som udvikler sig forskelligt. Vi høster efter et stykke tid og efter endnu et osv - men ikke alle frø spirer samtidigt. Mange spirer åbenlyst, mens andre først lader sig spire, når vi er klar til det.
    Jeg ønsker dig rigtig god nutidig og fremtidig høst -selv om jeg i skrivende stund, godt ved, at den første høst flot er i hus ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for dine ord, Line.
      Og jeg kan også godt lide, at vi nogle gange kan høste, mens vi sår! :)

      Slet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.