onsdag den 6. marts 2013

Svaler og spændende dage


 
I dag er det hjemmestudiedag. Jeg nyder en rolig morgen i tilsyneladende sindigt tempo. Sollopgang over markerne, fugle i flok og usikker himmel. Det er en smule diset i dag og vejret passer fint til dér, hvor jeg befinder mig lige nu. Kun lige startet på en ny uddannelse og allerede et helt andet sted, end jeg var i sidste uge. Begreber og fagudtryk flyver rundt i mit hoved som små svaler. Basker med vingerne og prøver at finde et sted at lande. Vejen bliver til, mens du går, hører jeg en stemme hviske. Og de efterhånden velkendte ord blev faktisk også sagt af underviseren. Dem hæftede jeg mig ved. Det huskede jeg! Sandheden i netop det udsagn. Min sandhed.
Det er spændende dage. Nye mennesker, indtryk og udtryk. Ny udsigt og anderledes indsigt. Dage i tog og bus og en del rejsetid for hende, som bor i huset for enden af markvejen. Fra land til by og tilbage igen. Nye rytmer og rutiner. Tilvænning. Tiltro. For vejen bliver til, mens man går, det må virkelig være sådan. På et tidspunkt vil de små svaler finde sig til rette og bygge rede. På et tidspunkt vil de vide, hvilket træ, der er lige netop deres træ. Og de vil lægge æg vel vidende, at de smukkeste små dunede svaleuger vil se dagens lys. Når tid er.

Jeg nyder stilheden. Nyder at drikke morgenkaffen til lyden af mine fingre, der danser over tastaturets overflade. De kender deres plads, ved, hvor de enkelte bogstaver befinder sig. Det er godt at vende tilbage til et sted, hvor man føler sig hjemme. Bare for en stund. Her står Filosoffen afventende med hævet øjenbryn. Brug mig, synes han at sige.
For det handler jo om kommunikation. Og intet er, som det ser ud til på overfladen, alting kan vendes, drejes og udsættes for spændende filosofiske spørgsmålstegn med krøller og kruseduller. Også det er en rejse. En rejse, som min lille norske ven gerne deltager i.

Det handler også om mindfulness. Om årvågenhed. Om at betragte med nysgerrighed og være med det, der er. Tænke over det, man tænker, søge, reflektere og overveje, om der er andre alternativer. Verden ligger åben. Men hvilken verden? Findes der en anden sandhed, end den, jeg skaber i mit indre? Og hvis der gør, er det så op til mig at ændre den? Skabe en ny slags sandhed og lade mig inspirere af hvert eneste øjeblik i erkendelsen af, at alting er til forhandling?
Det er spændende dage. Og nu skal jeg studere!

9 kommentarer:

  1. God fornøjelse med studierne; det er så godt at blive klogere... :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, Mia. Ja, det er godt at blive klogere eller i hvert fald, endnu mere vis! ;)

      Slet
  2. Jeg kan bare lese mellom linjene, at du virkelig er glad i det du gjør akurat nå. Så godt å kunne gå veien videre, med all sin nyskjerrighet og viten, og ikke helt vite hvor man ender. God tur, Lene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Sylvia, det er jeg i grunden! Der er tidspunkter, hvor jeg pludselig bliver i tvivl, MEN jeg kan mærke, at dette er godt for mig! :) Så jeg glæder mig, i nuet og til vejen videre! :)

      God weekend til dig. Knus.

      Slet
  3. Jeg har vist ikke fulgt rigtigt med for det er gået min næse forbi at du er begyndt at studere. Held og lykke med det - du lyder vældig glad for det? Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Anette, nej, jeg har ikke skrevet så meget om det, før jeg gik i gang! ;) God weekend. Knus.

      Slet
  4. Jeg er spent på hva du studerer, Lene. Lykke til!

    Og nå vil jeg takke for disse ordene idag. Akkurat slike som jeg trenger for å finne svalene på min vei. For jeg har jo begynt vandringen, og jeg venter på at svalene skal finne rede hos meg.

    Klem fra meg

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg studerer mindfulness og kommunikation! :)

      Tusind tak. Det er en spændende tid. Og ja, svalerne vil komme og land, når tid er, tålmodighed er virkelig en dyd, det er jeg først ved at lære. Bedre sent end aldrig!

      Ønsker dig en fin weekend. Klem.

      Slet
  5. Så spennende Lene! Lykke til videre med studiene. Dette greier du. Fagene må være midt i blinken, tenker jeg.

    Søndagshilsen fra Elisabeth

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.