lørdag den 9. marts 2013

Studenterbalance


 
Der er nylavet ingefær te i kruset. Duften breder sig forsigtigt i rummet. Dampen stiger til vejrs, hvis jeg anstrenger mig, kan jeg se det fine mønster. Til lyden af storm og et knirkende hus har jeg sat mig tilrette i håb om, at der kommer lidt ord forbi. Flyvende eller kravlende. Det betyder ikke så meget. Jeg har bare lyst til at skrive. Sidde lidt her i eftermiddagslyset og lytte til den vældige vind, der har skubbet til foråret.
Det har været en travl første uge som student. Nu, hvor jeg tillader mig selv at slappe lidt af, kan jeg mærke trætheden blande sig med duften af ingefær. Og det er allerede lørdag eftermiddag, det er som om tiden er blevet mere sprød og porøs, men hvis jeg husker på alt det, jeg har lært og forsøger at tilegne mig, så ved jeg, at tiden ikke går. Den kommer. Den kommer på samme måde, som vinden, der kaster kulde i mit ansigt. Den kommer, som foråret og den går på samme måde. Breder sig i bølger og insisterer på at blive bredere. Tid er ikke nødvendig lineær. Har du tænkt på det?

Ugens indtryk lader vente på sig. De skal lige bundfælde sig og de har ikke travlt. Vi kommer dryppende, når vi er klar, synes de at sige, men jeg kan mærke, at de rumsterer i kroppen. Små tanker dukker op, nogle som konstateringer, andre som spørgsmål og andre igen som små glimt af inspiration til noget, der senere vil lade sig skrive. Alt er, som det skal være.  
Menneskemøder. Samtaler. Øvelser. Mindfulness og metodik. Frokost i kantinen og god kaffe et stykke nede af vejen. En lille café. Et nyt sted. Midlertidigt måske, men det er fundet. På Nørrebro. I byens hjerte, hvor jeg før havde min daglige gang, men hvor jeg nu er en slags gæst. Latter. Smil. Funklende frustration. Glimt af noget, noget genialt og vidunderligt morsomt. Og alvor, vi skal jo til eksamen, usikkerhed, kan jeg omsætte teori til praksis, kan jeg bruge de fine kommunikationsværktøjer og gøre dem til mine egne?

Og midt i al det dyrbare virvar og fine læring, har vi gode stunder med mindfulness og meditation. Noget, som er kommet for at blive i mit liv. Noget, jeg ønsker, skal vokse sig større og integrere sig som en del af den, jeg er. Jeg øver mig. Balancerer. Og elsker det!

Det skønne kunstværk "Balansen i livet" er skabt af Sylvi Aambø.

4 kommentarer:

  1. Det lyder herligt Lene, selvudvikling en gros, hvor herligt, og så Nørrebro, jeg elsker det kvarter, Skt. Hans torv og ikke at forglemme Blågårds plads.
    God weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er i grunden herligt, Michael! :) Selvudvikling og uddannelse er guld. Og Nørrebro er et fint sted, helt sikkert. Godt at være tilbage i standen for en stund.

      God søndag til dig! :)

      Slet
  2. Høres ut som om du koser deg som student :-) Hvor lang tid skal du studere da? Jeg kjenner også at det er godt med faglig påfyll etterhvert som studiet skrider frem, men det er også veldig slitsomt til tider - men jeg liker det da :-D

    God helg - klem Siv

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Siv, ja jeg koser meg! :) Det første kursus/uddannelse varer indtil medio april, hvor der er eksamen, men jeg regner med at fortsætte, så jeg studerer i hvert fald indtil sommer.

      Ja, det er slidsomt, men også utrolig lærerigt og jeg ville ikke være foruden. Det indser jeg nu. Tak for din hilsen og stor klem tilbage til dig. :)

      Slet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.