torsdag den 28. marts 2013

Honning i himlen


 
Fuglene synger. Og kaffen er varm, meget varm, for mælken brændte på, mens jeg var opslugt af at kigge på billeder. Morgenen glider stille fra øjeblik til øjeblik og jeg glemmer mig selv og alt det, jeg har planlagt. Læsning af pensum til eksamen for eksempel. Men noget større i mig vågner, en lyst til bare at være og lege lidt. Og det er på tide! Marts stikker hovedet ind og læser mine tanker, lyser op i et bredt smil, hun er med på den værste. ’Åh ja, skal vi ikke bare lege lidt’, siger hun og trækker vejret dybt med ansigtet mod det spæde sollys fra vinduet, ’det gør vi alt for sjældent!’
’Hvad er der sket for jer mennesker’, fortsætter hun og taler sig lige så varm som den mælk, der nu bor i min kaffe, ’hvornår gik I hen og blev så alvorlige? Jeg tænker tit på det, også mens jeg rejser gennem året og kaster stjålne blikke på jer gennem andre måneders øjne. I virkede tyngede. Fuld af livets byrder, som I slæber med jer fra dag til dag, gennem måneder og år. I lader alvoren præge jeres gang, mens I drømmer hemmelige drømme om engang. Engang, når I bliver rige eller bare mere løsslupne. Og der var engang’ fortsætter hun, ’hvor I var børn og bare levede fra øjeblik til øjeblik. Lod jer fortrylle af livets små mysterier, de evige mirakler i alt omkring jer. I tog på eventyr og I legede. Men legen handlede sjældent om at drømme jer væk, nej, I var til stede i og med alt, I foretog jer. Hjerteligt forbundne med livets rytme, mens legelysten boblede i jer. Dengang var det om at tiden stod stille. Den fandtes ikke. Ikke før nogen forærede jer et armbåndsur eller et vækkeur med et forsonende billede af Mickey Mouse. Så faldt tiøren. Livets alvor. Og langsomt mistede I lysten til at lege’.

’Av for pokker, svarer jeg og drikker kaffe, ’er det virkelig så slemt fat?’ Og i spørgsmålet svæver svaret som en smuk kongeørn, der kredser på himlen over mig. Jeg kan mærke et suk få tag i mig, jeg udstøder det med maner. Så nikker jeg bare, hun har ret, Marts, vi har glemt den gode leg. Det sker, at vi giver os selv lov til at gøre det, lege, men kun i korte frekvenser. Så får vi øje på os selv, selvbevidsthedens ulidelighed, og så ler vi på en lidt fjollet måde, mens vi skjuler latteren i vores hænder. Tager os sammen. Bliver voksne igen med alt det, det indebærer. Kun de rødmende kinder afslører vores momentane løssluppenhed, men så kan man altid skynde sig ud på toilettet, for en god rørstrømsk latter giver tissetrang, det ved alle.

Sandheden er, at jeg har lyst til at lege i dag. Og jeg har lyst til at gøre det meget mere i mit liv fremover. Jeg vil lege med ord. Lys. Farver. Jeg vil lege med dagen og livet og alt det, der danser. Rytmen og subtile undertoner, alt det, der bare venter på at blive opdaget. Genopdaget. Jeg har lyst til at erobre det eventyr, jeg kendte til, da jeg var barn, inden livets alvor lagde sin klamme hånd på min arm og med dyb stemme fortalte mig, at det nu var på tide at blive voksen.
Sandheden er, at jeg faktisk overhovedet ikke gider læse pensum. Jeg har lyst til at skulke. Som en skolepige, der smider uniformen og forsvinder ud af bagdøren for at ligge midt på en lysegrøn forårsegn og lytte til fuglesang og mærke livet som et blødt silketæppe under sig. Jorden. Fugtigheden. Spirerne. Lyset, der kigger ud mellem træerne og skaber skyggedans. Et muldvarpeskud og en blomst, hvis duft når min næse. En bi, der tiltrækkes af samme duft. Honning i himlen.

Honning i himlen. Vidste du det? At der er honning i himlen. Jeg gjorde ikke, men det ved jeg nu. Det opstod nemlig, mens jeg legede. Med ord. Og glæde. Da jeg huskede, hvad der er værd at huske. Legen. Livet. Glæden.

Ha' en god og glædelig legende Påske! :)
Det fine billede er malet af Gitte Barlev. Besøg hendes galleri her. Hun laver skøn og glad kunst!

4 kommentarer:

  1. Ja, Lene, det handler å glede seg i nuet, om å leke - omså bare med ordene! Da oppstår det gjerne magi, og søt musikk, og som hos deg: nydelige ord, gode dager, inneholdende enkle gleder... men ikke mindre verdt for det - kanskje heller motsatt -for det er jo det det handler om, de enkle ting. De enkle tingene er jo de som oftest gir oss de største gledene, og leken; den må vi aldri glemme, for den... ja, det er jo gjennom den vi får en smak av himmelens honning...

    Ha en deilig dag, Lene, og en fortsatt god, leken påske,
    Klem fra meg til deg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Og måske er det i grunden den magi og den søde musik, vi søger, men vi søger den udenfor os selv og uden at turde tage det første skridt, som udløser det næste og ... et sted, der pludselig, begynder musikken at spille og noget sker, magi!

      Tak for altid gode ord, Janna, og god påske til dig og dine også.
      Klem.

      Slet
  2. ......eller nektar i himmelen.
    Alle ville nok gjerne ha leken tilbake, slik den var da vi var yngre.
    Men man kan leke mye når man er sammen med dyr. Fylle seg selv med glede, lek og samspill. Tenk over det, neste gang du går tur md hunden.
    Jeg kan leke når jeg sitter å maler et bilde, og la gleden fylle meg, til jeg er i mitt eget univers. Og slik er det nok å skape musikk, eller som det du gjør, leke med ord. Vi må bare tillate oss å gjøre det oftere.
    Fortsatt god påske, Lene. klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Eller nektar i himlen, ja! :) Jeg tror du er god til at lege, Sylvia. Godt at læse. Og det er værd at huske på, at glæden kommer, når vi leger, det er sjældent omvendt.
      God påske klem.

      Slet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.