søndag den 31. marts 2013

Burder og fuglesang





Energien kom tilbage med morgenlyset. En time tidligere eftersom uret var stillet frem. En leg med tid og rytme. En cyklus, der brydes, stoppes, ændres.
Men jeg stod op og nød det lys, der flød fra himlen og strømmede ind gennem vinduerne. Alt for tidligt, registrerede jeg og var ligeglad med den tanke. For noget er sket. Vi er gået over til sommertid. Og helt i tråd med den ide har vejret besluttet sig at lege med. Foråret tager mod til sig og viser sit ansigt.

Egentlig er jeg træt uden at være det. De burder, jeg havde hængende over mit vintertrætte hoved, er forsvundet med morgenrødmen. Og dagen er i fuld gang, den har jo sprunget en time over og forspringet er uopnåeligt. Jeg har dog tænkt mig at gøre et forsøg lidt senere, løbe en lille tur, se om jeg vinde noget af det tabte tilbage.

Burder? Ja, det er et nyt ord, jeg har lært. Et norsk ord, der efter sigende er opstået, fordi der var behov for et substantiv til verbet 'burde'. Har du nogen burder i påsken? Eller er det muligt simpelthen at skylle dem ud med badevandet og bare være, glæde sig over dagen og lyset, foråret, der endelig ser ud til at turde stå på egne ben og livet, der er nu? Jeg nikker. Ingen burder. Jeg ønsker ikke længere at være en burdeslave. Og se, det var endnu et nyt ord til samlingen. En samling af nye nyttige ord.

Mens jeg sidder her og lader være, strømmer formiddagslyset ind af vinduet og fuglene synger. Jeg lytter intenst og kan mærke, hvad sangen handler om. Det er forår nu, synger de. Fuglene. De tager aldrig fejl. Bare følg naturens rytme og du farer ikke vild. Tag et skridt, stands op, løft hovedet, sænk skuldrene, træk vejret dyb og lyt. De øver sig, men det er nogenlunde sådan, det lyder.

Bevægelse, pause, skuldersænk, vejrtrækning, dybt og lyt, lyt lyt. Vi har ingen burder, pyt pyt pyt.

God påske! Jeg skal ud og løbe en lille tur og så skal vi til påskehyggemiddag hos svigerfamilien! ;)

6 kommentarer:

  1. Hei Megan!! Burder... det var et dekkende ord som jeg ikke har hørt før. Det kan nok hende jeg kommer til å benytte meg av det ordet noen ganger, ja... :-) Håper du har hatt gode påskedager, nytt friheten og gleden over at det nå går mot sommer.
    Her har mannen laget nytt kjøkken til meg i påsken, og det er en stoooor glede!
    Kos deg med resten av påsken, gode du!
    God klem fra meg

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor skønt med dit nye køkken. Så flot en påskegave! :)

      Påskeklem til dig også! :)

      Slet
  2. Burdeslave er et genialt ord, som jeg vil begynde at bruge :-)

    Solen var skøn i går. Jeg fik en snak med min søn om stort og småt, mens vi sad i solen og nød varmen. Det var en dejlig dag :-)

    Jeg håber også, din dag var dejlig og uden burder :-)

    Kram til dig

    SvarSlet
    Svar
    1. Og det er også fint solskin i dag. Håber du kan sidde i varmen igen og bare nyde det. Ah! :) Knus tilbage.

      Slet
  3. Rigtigt godt ord, Lene, som de andre tager jeg det med mig. Så kan jeg måske komme af med den der side af mig.."Burde" siden..:-)
    Dejligt med lyset der kommer nu, vi trænger.
    Knus Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror vi alle har en "burde-side", som skal fylde langt mindre. Jeg må i hvert fald virkelig øve mig. ;) Knus tilbage.

      Slet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.