torsdag den 7. februar 2013

Sommerfugl


At jagte glæden og lykken er som at forsøge at fange en sommerfugl. Hvis vi får fat i den, ødelægger vi støvet på dens vinger, og den vil aldrig mere kunne flyve igen. Den sommerfugl, hvis støv ikke længere ligger fint på dens vinger, er ikke længere sig selv. Den er ikke hel. Og så samme måde bliver vi ikke hele ved kun at jagte glæden og lykken og tro, at vi kan favne den og holde den forevigt.
Lykken er som er som en sommerfugl. Flygtig og smuk.

I de øjeblikke, hvor den dukker op på vores vej og beslutter sig for at flyve lidt med os. Når den danser foran os og vi fortrylles af den historie, de lydløse vingeslag fortæller. Kærtegnet af den glæde, det er, at få lov at betragte en skønhed så skrøbelig og fin. Hjertet bliver mildt, når vi ser den lande på en sommerblomst. Fjerlet og uden besvær. Aldrig har vi set sådan en skabning så perfekt. I det øjeblik står tiden stille og alting bliver til kærlighed. Glæden ved at flyve, leve i den korte sommer, svæve, lande, folde vingerne ud og mærke det søde sus af ægte frihed.
I det sekund vi forsøger at gribe om den perfekte skabning, forvandles skønheden til en illusion. Støvet, vingerne, sommeren, der slutter alt for brat. Længslen, der ikke længere har frihed til at flyve. Sorgen, når vi indser, at det ikke kan indfanges med de bare næver.

Men når vi bare ser. Betragter. Mærker og sanser. Så hænder det, at sommerfuglen lander på en arm eller finger. Helt blidt sidder den i brøkdele af sekunder. Sekunder som evigheder. Er vi helt stille, lyttende og modtagelige, kan vi indånde den historie, den bringer til os. Og øjeblikket er så smukt, at vi glemmer tid og sted. Sanseløse sekunder i selskab med noget af det smukkeste, der findes på jorden.
Sommerfugl. Tak fordi du lærer mig om livet. Tak fordi du danser på min sti og viser, at du ser mig. Tak fordi du lærer mig om tålmodighed og ægte glæde. Om at få vinger og kunne flyve gennem den korte sommer, dansende over vilde blomster, indhyllet i dufte og farver gjort af evighed og øjeblikke.

Sommerfugl. Nu indser jeg, at jeg aldrig ville have set din skønhed, hvis jeg ikke havde oplevet den anden side af lyset. At jeg ikke ville kunne sætte så stor pris på glæden, hvis jeg ikke kendte sorgen. Og at jeg aldrig bliver sommerfugl, hvis jeg tror, at jeg kan hænge det, jeg skal være, bag glas på min væg med en knappenål igennem sig.
Sommerfugl.

Billedet er lånt hos varbak.com. Tak!

12 kommentarer:

  1. Vakkert og fullt av innsikt. Takk :-)

    SvarSlet
  2. <3 Nyder som altid dine poetiske skriverier.

    Kram

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at vide, Louise, det gør mig glad. God fredag til dig. Kram tilbage.

      Slet
  3. Dejlig pointe Lene, jeg mener dog nok at intet er så flygtigt igen, vi afgør selv hvad tanker vi tænker og dermed også hvilken fremtid vi skaber, positiv, eller negativ, modgang er uundgåelig i livet, men vi afgør selv, hvor længe vi vil hænge fast i modgangen, hvor hurtig kan vi bearbejde den og lade den være fortid og komme videre.
    Endvidere gælder det om at elske sig selv nok, jo mere kærlighed du indeholder, jo mere kan du dele ud af til andre, kærlige og glade mennesker er attraktive for alle mennesker.
    God weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for dine ord og dit bud på, hvad det egentlig handler om! Glæde og kærlighed er i hvert fald vigtige ingredienser, men hvordan vi bliver glade og kærlige, det er der vist ligeså mange bud på, som vi er mennesker.

      Det er så spændende at læse, hvordan ens tekst omfattes og hvad, der lægges vægt på. Man tror (ved) hvad den handler om, og det gør den også, men i det øjeblik den slippes løs, som en sommerfugl, skifter den karakter, farve og betydning, når andre øjne læser og mærker den. Og det er jo magisk! Vi har hver vores briller på og betragter verden fra hvert vores landskab. Så en tekst kan handle om mange ting, alt efter, hvem der læser og fortolker.

      Tak for gode ord og god weekend! :)

      Slet
  4. Tak for dine vise og indsigtsfulde ord. God weekend til dig kære Lene

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Tina og god weekend til dig! :) Knus.

      Slet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.