søndag den 24. februar 2013

Jeg skrev et brev


Jeg skrev et brev. Jeg satte mig ned og skrev et brev om, hvad ord kan gøre. Og hvad der kan ske, når man uden at tænke sig om smider om sig med sårende og nedsættende ord. Jeg sender brevet til den person, som sagde de sårende ord. Til mig. Om mig. I mit eget hjem.
Jeg har for længst lært, at hver eneste person, der kommer ind i vores liv, er vores læremestre. De bringer alle noget med sig, som vi kan lære noget af. Det synes jeg er et fint udgangspunkt, for det gør, at man kan møde andre med større åbenhed og nysgerrighed. Hvad kan vi lære af hinanden? Hvad kan vi lære af vores tilsyneladende forskelligheder? Og hvad kan vi lære om os selv, ikke mindst?
Hvad ville der ske, hvis vi i stedet for på forhånd at dømme hinanden, fordi vi har forskellige hudfarver, fordi vi elsker mænd eller kvinder, eller kommer fra forskellige egne af landet eller endda fra forskellige lande, synes at det var spændende at lære hinanden lidt bedre at kende? Og måske endda fandt ud af, at forskelligheder er smukke. At de beriger. Skaber kontraster. Måske opdager vi til sidst, at vi slet ikke er så forskellige endda. At vi kan bruge hinanden og øse af det, vi er gode til. Bidrage med det, der gør os til dem, vi er og give fra hjertet. Vi kan ikke alle bygge huse eller lave skrive bøger. Vi kan ikke alle skabe smukke kunstværker af ingenting og reparere det, der er gået i stykker. Og dog.
For er det ikke det, vi gør. Alle sammen. Gør vores bedste med det, vi har fået og dem, vi er? Vi skal ikke gå rundt og undskylde for, hvad vi ikke er. Vi bør være stolte af os selv, med det vi har og det, vi har fået, men vi kan ikke dømme andre, fordi de ikke har det samme. De har noget andet, som er ligeså meget værd. En fremmed er en ven, du ikke har mødt endnu, synges der om i gode sange. En fremmed er ikke farlig. Men du er farlig, hvis du på forhånd dømmer den fremmede, fordi du ikke kender ham eller hende. Hvis du lytter til sladder og hvis du ydermere bidrager til den. Mange fællesskaber er bygget op på sladder og ussel mobning. Er det ikke uhyggeligt?
Jeg har skrevet et brev. Jeg har lettet mit hjerte og fortalt de sårende ords ejermand om, hvad ordene gjorde ved mig. På en pæn måde. Jeg var nødt til at gøre noget. For ordene brændte og det var voldsomt fristende at tage til genmæle på samme nedsættende måde. Men jeg talte til ti, for det har jeg lært. Og så talte jeg til ti endnu engang. Nu sender jeg ordene tilbage. Men jeg har gjort noget med dem. Og jeg håber, at de vil blive modtaget i den ånd, de er skrevet. Ord til eftertanke.
Pas på med dine ord. Vælg dem med omhu. Vær ren i dine ord.
Hvis man bedømmer en fisk på dens evne til at klatre i træer, så står man tilbage med skidtfisk. Og så fremdeles. Fisk svømmer, fugle flyver.  Jeg skriver. Og du, som læser dette, ved godt, hvad du er god til og hvad du elsker at foretage dig. Gør det!
Kun du ved hvem du virkelig er. Og du er helt perfekt. Lad ikke andre fortælle dig noget andet. Tro på dig selv, vær dit eget lys og lad det skinne på dem, du møder på din vej. Læn dig op af dem, der støtter dig og lad de andre gå. Livet er for kort til mennesker, der kun ønsker at såre dig. Mød dem med forståelse og kærlighed. De har det svært med noget i sig selv.
Ha en fin og fredelig søndag.

12 kommentarer:

  1. Elsker John Lennons ord! Og jeg synes, at det er fint, at du har skrevet til den pågældende. Det skulle ikke forbavse mig, om vedkommende slet ikke er klar over, at hun/han har såret dig?! Nu bliver vedkommende så det klogere, og du kan se på reaktionen, om vedkommende er "værd at samle på".

    Tro altid på dig selv; du er dig, og det er det bedste, du kan være... :-) Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak søde Mia, du har sikkert ret. Vedkommende er ikke trykket af høj følelsesmæssig intelligens. Netop derfor skrev jeg brevet. Og jeg måtte bare fortælle vedkommende, hvad ord og sladder kan gøre ved mennesker.

      Det er så trist! :)

      Men jeg går videre. Tak for dine ord. Knus.

      Slet
  2. Jeg har også skrevet brev :-)
    Jeg bruger af og til en historie om evner og erfaringer (og mangel på samme): Man klandrer jo ikke en baby for at den endnu ikke kan tale, gå, skrive og regne, vel?
    Hav en glad søndag og knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Godt at høre! Hurra for gode historier.

      God uge til dig. Knus.

      Slet
  3. Tror det var godt, at du skrev det brev. Vi er nødt til at mærke efter og fortælle hvornår vi siger fra.
    Lennons ord om fred- geniale fordi de kræver handling !

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er vi nemlig, Miri! Mærke efter og sige fra, når nok bliver nok! :) Tak for dine ord og ja, Lennon var en slags engel. Genial! :)

      Slet
  4. For en nydelig åpning på et innlegg: ord av John Lennon, og den fantastiske tegningen.
    Og DINE ord. Du har så rett i det du skriver, Lene.
    Jeg elsker å møte nye mennesker, lære dem å kjenne, og best er det, om de ikke er som meg. Jeg tror at mine beste venner ikke er lik meg. Men vi gir hverandre noe...noe som den andre ikke har.
    Takk for fine ord på en søndag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hurra for forskelligheder. Kun ved at være dem, vi er, kan vi bidrage med noget godt til verden og dem omkring os. :)

      Selv tak og knus til dig.

      Slet
  5. Godt du fik skrevet, jeg er ked af på dine vegne, nogen har gjort dig ondt.
    Knus.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak søde Margith, ikke rart når man bliver overfuset i sit eget hjem. Og så af en, man troede var en ven! Men jeg går videre. Der er heldigvis en verden fuld af skønne mennesker og sjæle og det er dem, vi skal søge.

      Tak for dig og knus tilbage.

      Slet
  6. Så sandt lene, vi skal søge de gode kærlige sjæle, som støtter os. Jeg skrev osse et brev, i dag. Om det bliver sendt må tiden vise. Men sætte ord på papir, gør noget godt for mig. Ud af hovedet.
    Godt vi er nogen der forstår og støtter hinanden.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nemlig dejligt Tina! :) God dag til dig. Knus.

      Slet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.