tirsdag den 26. februar 2013

Ingefær og glad mad



Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg er glad for mad og elsker både at lave og spise den. For mig er mad ensbetydende med energi og livsglæde. Jeg tror på, at du er hvad du spiser.
Instinktivt søger jeg mad, der gør mig glad. Jeg leder efter opmuntrende farver og dufte og der findes ikke noget bedre end aftener i køkkenet, hvor jeg skærer ud og gør klar til noget sundt og lækkert. Jeg er allermest glad for grøntsager og der er en lille rod, som jeg er specielt vild med. Ingefær.

Ingefær er efter sigende en gammel kulturplante og har været dyrket gennem tusinde år i både Kina og Indien. Og den sjove lille rod bliver brugt som krydderi i madkulturer verden over.

Jeg har altid været vild med ingefær. Tidligere mest i te og kager. Måske stammer det fra min tid i Skotland og Storbritannien, hvor man er gavmild med ingefær i bagværk og kager, men det har hængt ved. Og det har bredt sig. Nu har jeg altid ingefær i køleskabet og jeg eksperimenter med retter, hvori jeg kan bruge den lille rod med den stærke, karakteristiske smag. Og så gør det jo ikke noget, at ingefær har ry for at være temmelig sund. Man kan f.eks. læse at ingefær skulle have positiv virkning hos gigtsyge, som ved daglig indtagelsen kan mærke en forbedring af deres tilstand med øget bevægelig og mindre smerte som følge.

Det skal jeg ikke gøre mig klog på. Jeg ved bare, at ingefær er sund. Det kan jeg mærke. Jeg har tillid til den sjove lille rod og ved, at den gør mig godt. Jeg bruger den ofte i disse dage, hvor forkølelse og dårligdom raser. Sammen med masser af hvidløg og chili er jeg sikker på at den booster immunforsvaret.  

Her til morgen drikker jeg mig en stor kop ingefær te. Jeg håber, at den vil gøre mig godt, for jeg er ramt af noget, der minder om forkølelse og som alle andre, har jeg ikke tid til at blive syg. Jeg starter nemlig på uddannelse på fredag. Men det er en helt anden historie.

Har du et krydderi eller noget, du bare må have som fast ingrediens-inventar i dit køkken?

8 kommentarer:

  1. Så spennende!:)Jeg tror også at maten er vår beste medisin, og liker å prøve nye ting på kjøkkenet!Jeg synes ingefærrot og sellerirot er godt sammen i hjemmelaget tomatsaus eller suppe.Ingefær er nydelig, og nå ga du meg inspirasjon til å bruke mye mer ingefær!:)Skal kjøpe ingefærrot i dag!Klemmer fra Else Britt:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Herlig! Findes ikke noget bedre end køkkeneksperimenter, spør du mig! ;) Må din dag blive fin. Klem.

      Slet
  2. Hvidløg og ingefær - begge dele er nemlig også godt for forhøjet kolesterol :-)
    Hav en fin dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Godt at vide Kisser! Hvidløg og ingefær hører helt sikkert til som faste ingredienser i mit køkken. Fin dag til dig også!

      Slet
  3. Spændende at læse om din brug af ingefær. Ja det siges at have en effekt på nogle gigt-plagede. Jeg har nu ikke selv prøvet det men tror det da gerne :) Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Man skal også tro på det! Det er jeg ret sikker på. ;) Ha' en fin dag i tåge og sol, senere. Knus.

      Slet
  4. Jeg har det på samme måde. Jeg elsker god mad (jeg elsker også kager og chokolade, og det er måske ikke helt godt... ;-) ) - og ingefær holder jeg utroligt meget af. Vidste du i øvrigt, at ingefær er godt mod søsyge og køresyge? Det har jeg benyttet mig af flere gange og medbragt en termokande med te af ingefær... :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har jeg netop læst mig til, Mia, men jeg vidste det ikke i forvejen. Godt at vide. Ingefær er guld! :)

      Slet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.