onsdag den 9. januar 2013

Land og by

 
Og pludselig er man tilbage. Mørket har sænket sig, byen tænder sine lys, røde lygter spejler sig i regnvåde gader. Trafikken glider mod centrum.
For første gang bemærkede jeg helt bevidst de mange indtryk. Mærkede, hvordan de sneg sig ind under huden. Engang var disse gader mine. Engang boede jeg der blandt blinkede lygter og mennesker, der passerede forbi. Så byens lys spejle sig i himlen, mens horisonten var en samling mursten og hustage. Lys i vinduer. Dufte. Lugte. Lyde.
Jeg vendte hjem for en stund. Vi parkerede bilen hos min mor på Frederiksberg og tog metroen lidt længere ind i det frederiksbergske hjerte. Forum. Teaterkoncert. Hey Jude. Men først middag og hygge på en lille café i nærheden. Forbavset konstaterede jeg, at caféen var fuld på en helt almindelig tirsdag i januar. Vi fik det sidste bord og et glas rødvin, mens vi ventede på maden. Det her er noget helt andet end landet, tænkte jeg og nød stemmerne og støjen. Lod forventningen fylde mig. Først god mad, så musik ditto. 
 
Teaterkoncerten var fantastisk. Et brag af farver, vindmaskiner, god musik og dygtige sangere. Et par gode timer fløj forbi, mens vi lod os underholde og betage af de skønne mennesker på scenen. Velkendte sange i nye kostumer. Det var en fryd for øje og ører.
Bagefter fulgte vi med mængden ud i de regnvåde gader. Forsvandt ned i metroen og tog tilbage til den del af Frederiksberg, hvor min mor bor. Sludrede lidt og fandt så bilen, der af motorvejen tog os tilbage til provinsen og huset for enden af markvejen.
 
Igen vendte jeg hjem. Og forstod med et, at det kan man godt. Have to hjem. Et i byen og et på landet. Mit hjerte er ikke længere splittet. Det har samlet sig i to smukke dele og er blevet til ét. Som lys og mørke samler sig og udgør en helhed. Det ene findes ikke uden det andet. Jeg er både land og by.
 
 
Fra Teaterkoncerten Hey Jude
 

8 kommentarer:

  1. København er dejlig Lene, pulserende, larmene men alligevel charmerende.
    Jeg selv har lige skiftet Odense ud med Pjedsted, en lille søvnig landsby imellem Fredericia og Vejle, men nyder også at gense Odense når muligheden byder sig, men roen i Pjedsted er bestemt heller ikke at foragte.
    God Onsdag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Måske er det fint med variationen og vide, at man kan være begge steder. At man er begge dele! :)

      Slet
  2. Kære Lene,
    Hvor dejligt at høre, at dit hjerte er forenet! Skyttens evige higen og søgen har fundet ro; hvor fantastisk :-)
    Knus fra en artsfælle

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen, hej Skytteven, hvor skønt at du er tilbage! Og snart bliver du vel en rigtig baby-blogger! :)

      Knus tilbage.

      Slet
  3. Det lyder som en rigtig skøn oplevelse - dejlige billeder du har taget der :) Knus

    NB: har lidt problemer med at få lov at poste mit svar så nu håber jeg ikke det kommer flere gange :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var et fantastisk show. Måske kommer det til Århus?

      Din kommentar kom kun én gang, men der er vist lidt bøvl med blogger nu. Jeg kan ikke loade billeder op, må kopiere dem ind. Ret irriterende, håber snart de får rettet fejlen!

      Knus.

      Slet
  4. Dejlige skønne billeder du får taget og deler med os. Lene har det sådan at hjemme er både i København med den charme og larm og leben, men også Odense (snart) er mit hjem. Så hjertet er hvor hjem er. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hjem er hvor hjertet er. Sådan har jeg det i hvertfald! :)

      Dejligt med Odense!

      Slet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.