tirsdag den 1. januar 2013

Gåturen


Den hører ligesom med. Gåturen. På årets første dag, de første skridt på jomfrusne. Forsigtige trin, søgende, en smule afventende. Tør jeg bryde seglet?
Gåturen er det brud på seglet. Forlade huset, sætte hundene i bilen, indstille sig på frisk luft og en tur ud i det blå. Vi fandt en skov i nærheden og vi var ikke de eneste. Heldigvis.

For der er nået livgivende ved at gå tur nytårsdag, hilse på fremmede folk og ønske hinanden godt nytår. Hvert skridt er fuld af forventning, hvert åndedrag gør ligesom klar til vejen videre. Vejen, som bliver til, mens man går. Pludselig forstod jeg, at jeg var trådt ind i det nye år og at jeg allerede gik. Benene føltes lettere og den velkendte nytårsvemodighed forsvandt mellem træerne.

Nu sidder jeg her med en kop te, mens mørket sænker sig. Glæder mig over at have indviet det nye år. Klar til at putte mig i aftenens velgørende fløjstæppe og bare være.
Gåturen. Nytårsdag. Glidende ind i nye sekunder som skyerne, der sejler på himlen. Nye farvande venter, nye møder, skibe der krydser hinanden i natten, stjerner og fjerne kyster. Gåturen gjorde mig klar

 

10 kommentarer:

  1. Jeg har det lidt på samme måde; gåturen gør også mig klar. Den hører sig til på nytårsdag - og med den tager jeg de første skridt til en lang række af gåture. Lad os håbe på godt vejr til mange gode af den slags... :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hyggeligt at du har det på samme måde. Den slags traditioner eller ritualer er virkelig gode på sådan en nytårsdag og i det hele taget! :)

      Slet
  2. Hvor fint at skabe sig traditioner. Noget jeg tænker lidt over i disse dage. Traditioner. Jeg skal til at skabe mig nye traditioner kan jeg mærke. I mange mange år havde jeg skabt traditioner med hjemmeboende børn, nu skal nye til, for jeg trives med traditioner:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret. Ind i mellem skal der nye traditioner til! ;)

      Slet
  3. Godt nytt år, Lene!
    Her har vi klart vær, men blank is på veien. Jeg burde vært ute og gått, men det ble middagsgjester i stedet..men nå er det slutt; nå skal piggskoene på og tovepia skal skjerpe seg:)
    Ha gode januardager videre, knus;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Her er vejret mildt igen. Efter masser af sne i november og ikke mindst december, har vi næsten forårsagtige temperaturer.
      Ønsker dig en fin uge. Klem.

      Slet
  4. En gåtur er en fin tradition :-) Jeg gik i haven, samlede grene og ordnede. Et helt år med nye muligheder, ganske rart at tænke på.
    Godt nytår.
    Knus.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også skønt at være i haven. Ja, rart at tænke på at et nyt år ligger fremstrakt som tomme blade i en bog. Det er op til os at fylde ord på eller male smukke billeder! :)

      Knus.

      Slet
  5. Jeg gikk også i dag. En langsom tur, for jeg er ikke helt frisk. Men lyset og luften var nødvendig og kjærkomment.

    Det samme kan jeg si om ordene dine, Lene. Jeg leser og leser, og kjenner ordene synke som fine, små perler og feste seg i hjerteveggen. Jeg følger deg, og kjenner meg igjen i mange av dine betraktninger. Ordene dine er trøst, oppmuntring og kilde til undring.

    Ønsker deg et godt, nytt og kreativt år.
    Klem fra Lill-Karin.

    SvarSlet
    Svar
    1. God bedring min ven. Og tak for altid gode ord.

      Klem.

      Slet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.