lørdag den 15. december 2012

Tøvejrstanker


 
Tøvejr. Lyd af tunghed. Landskabet er svøbt i overgang og temperaturerne stiger. Sne falder fra taget med voldsomme brag. Istapper smelter. December ændrer sig, bedst som jeg troede, jeg kendte hende. Intet er forevigt. Alt er i forandring.
I huset for enden af markvejen har lørdagen gjort sit indtog. Efter en fredag i selskabelighedens tegn, har jeg en dag for mig selv og har egentlig dedikeret den til læsning. Men lige nu står jeg stille. Tænker på at lave en ny kop kaffe, falde i staver og betragte tungheden, der indhyller landskabet i en dyne af tø. Jeg kunne også være praktisk, siger en stemme i mig, men det er næppe hjertestemmen. Denne er alt for høj, en smule insisterende, nyder at kaste om sig med skulle og burde. Nej, sådan snakker hjertet ikke!

Næh, tænker jeg, jeg vil byde December på en god kop kaffe og lidt salighed. Tænde et stearinlys og lade verden omkring mig tø. Når sneen dør og forsvinder, opstår der nyt vejr. Snart kan jeg igen gå og løbe mine ture på landevejene, der ellers har været snedækkede og flere gange føget til. Det er fint. En smule træt af vinterens besværligheder, måske, men smukt er det nu også, når vejret er hvidt og sneen lyser op på en mørk decemberdag.
’Man kan også være sit eget lys’. Stemmen tilhører hende, min gæst, søde December med røde kinder som en marcipangris og hemmeligheder i sit blik. ’Snart rinder året ud, siger hun, hvad har du lært, hvad tager du med dig videre, hvad har du lyst til at være i det nye år’? Lyst? Kan jeg virkelig vælge selv? For i så fald …

Og nu har jeg jo lært, at man ikke behøver at se stjerneskud for at kunne ønske. Den slags regler er menneskeskabte. Romantiske og lidt spændende men helt usande.
Nej, jeg vil tage forskud på julens glæder, lave andesteg med rødkål og tænde endnu flere lys. Lytte til landskabets våde kåbe og de velkendte dryp af sne, der bliver til vand.  For sådan kan December skam også være.

10 kommentarer:

  1. Slik er det, snø kjem, snø dreg, og det same med tankar og humør. Det beste er å velge å møte desembermørket med glade tankar, for dei fleste av oss har heldigvis sjansen til å velge. Det kjem an på kor ein har fokuset!

    Fint innlegg, som skapte god stemning i meg! Og flott bilde!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for dine ord og for at du kiggede forbi. Og du har helt ret, de fleste af os har heldigvis mulighed for at vælge! :)

      Slet
  2. Alt er i endring i livets elv...

    Fine ord.
    Får jeg komme på middag? :)
    God klem fra meg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Klart du får komme på middag. Glæder mig! :)

      Slet
  3. Tog også forskud en dejlig flæskesteg inkl alt♡
    Skønne uforudsigelige december, må din blive fuld af kærlighed og smukke ord

    SvarSlet
    Svar
    1. Uhm, det er nu godt med god julemad. Og en efterfølgende løbetur måske! ;)

      Slet
  4. Kære Lene,

    Søde og smukke Decembers spørgsmål er en af de ting, jeg nyder aller mest på denne tid af året. December er så vidunderlig, for tiden er en kombination af hyggeligt samvær med sine kære og hyggelig refleksion over både det forgangne og det kommende år.

    Lene, du ønskes en glædelig 3. søndag i advent og forhåbentlig smagte din andesteg og rødkål godt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan tro at andestegen smagte. Det blev en slags generalprøve på juleaften! :) God uge til dig.

      Slet
  5. Det er så mye følelser i bildene dine. De er bare så vakre... for ikke å snakke om dine tanker og ord...
    Jeg ønsker deg fine førjulsdager, kjære venn!
    Klem fra meg

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak fine ven. Må dine førjulsdage også blive flotte! :) Klem tilbaeg.

      Slet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.