mandag den 10. december 2012

Sneet inde



 
Og sneen falder. I huset for enden af markvejen er vi praktisk talt sneet ind. Det er som en hvid verden lukker sig om mig og beder mig om at falde helt til ro. I vinteren. I december.
Vi nåede lige en tur til København i lørdags. Tilbage i byen, min by, lette skridt på asfalt og julepynt over vores hoveder. Duft af gløgg og æbleskiver. Folk satte sig under varmelamper og tæpper i Nyhavn, deres ånde lettede som skyer og drev med isflagerne til søs. Mærkeligt at være på besøg i sin egen by, tænkte jeg, men følte mig ikke som en turist. Gaderne var velkendte, selvom vinteren havde lagt sit sjal over byens sjæl. Ristede mandler. Knitrende poser med julegaver. Stemmer. Sprog.

Det var en god dag at gøre byen på. Tilbage på landet faldt vi til ro og ventede på snestormen, der indfandt sig ud på de små morgentimer. Snart sad kæresten igen på sneploven og jeg vandrede med hundene gennem de tykke driver. Vejen var væk. Det er den stadig.
Hun er kommet med vinteren, December. Klædt i hvidt med røde kinder. Og jeg husker, at hun havde et vigtigt spørgsmål til mig, men det må vi tage i morgen. I dag er vi ligesom sneet inde. Vi går stille omkring og siger ikke så meget. Sådan er der nogle dage. Skridtene dæmpes af sneen og stemmer forstummer. Spørgsmål formes som snebolde. Sejler gennem vinden og med stormen.

’Vi er vist sneet inde’, siger December, da hun går forbi. Hun knitrer som gavepapir og dufter af nelliker. Jeg nikker bare. Sneet inde. I huset og i os selv.

4 kommentarer:

  1. Åh gid jeg også var sneet inde... i huset og i mig selv....

    SvarSlet
    Svar
    1. Smil. Det har såmænd både fordele og ulemper! ;)

      Slet
  2. det er smukt med sneen - men noget upraktisk hvis man sner inde. Men vel også lidt hyggeligt på sin vis ;) Håber i har mad nok på lager. Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har da mad til et par dage endnu! ;)

      Håber din tirsdag er god. Knus.

      Slet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.