mandag den 17. december 2012

Noget om tid og gode oste


Jeg gør mig tanker om året, der gik og det, der skal komme. Det er ligesom tid til det.
December strækker sig mod dovent mod det nye år, tøvejret bryder stilheden og forandringen danser i nattemørket. Jeg vågnede ved dråber mod ruden. Regn. Det var en ny slags vinterlyd. Uvant. Jeg blev liggende og lod lyden synke til bunds. Det skete langsomt, for lyden af regn er ingen tung sten. Det er små toner, forsigtige men insisterende. Jeg befandt mig på bunden og mærkede dråberne på min hud. Fisk svømmede forbi. Så opdagede jeg, at jeg vist sov igen. Virkeligheden flettede sig ind i søvnen med fine sølvtråde.

Og morgenen kom, mørk og tung som den kan være på denne årstid. Vi sad over morgenmaden i stearinlysets skær og sagde ikke så meget. December dukkede op, også hun virkede lettere søvndrukken og der skulle en kop kaffe til, før hun lettede på dagens låge og ytrede sig. ’God morgen, kære venner’.

Jeg gør mig tanker om året, der gik og det, der skal komme. Det hører sig til. Og som December så klogt foreslog, tænker jeg over, hvad jeg skal tage med mig videre ind i det nye år og hvad jeg vil lade gå. For man træffer jo et valg. Vil man fokusere på fejl og mangler og tænke på de tider, hvor mørket sluttede sig om en som en kælder, hvis mure krymper? Eller vil man tænke på alt det gode,man har lært, indsigten, de åbenbaringer, der rejste sig i disen og blev til erfaringer, der kun kan erhverves ved at være til stede?
Den kloge læser vil måske pointere, at året ikke er gået endnu og det kan han eller hun have ret i. Der er stadig mange gode december dage tilbage og livet leves som bekendt i nuet. Det nuværende øjeblik er alt, vi nogensinde har. Og hvis nuet har det primære fokus i vores liv, er vi på rette vej. Det har jeg læst om mange gange, men det er ligesom først blevet min virkelighed efter jeg selv har praktiseret det. Og det kræver øvelse, jeg har været så vant til at færdes i enten fortiden eller fremtiden.

Fokus på nuet. Øjeblikket. Det skærper opmærksomheden og detaljerne træder frem. De små ting, man ikke tidligere havde øje for, de smukke bænke, man skyndte forbi. Detaljer som på magisk vis skaber skønhed lige dér, hvor man er. Hvis man vælger at se dem. I stedet for at finde fejl og mangler, kan man kigge på herligheder. Samle på dem. Lave sig en sjælden halskæde og vælge at tage den på.
I året der kommer, vil jeg sætte endnu flere af den slags perler på min halskæde. Jeg vil give tid og lade livet komme i stedet for at suse rundt som en flue i en ostebutik. Og den metafor er faktisk ikke så dårlig igen, for gode oste kræver tid. De skal modnes. Vælger man at fremskynde den proces, får man en kedelig og smagsløs skive ost på sit brød. Brød, som i øvrigt også kræver tid. Det skal hæve.

Så hvad med os mennesker? Hvorfor har vi så travlt? Hvad er det vi søger derude?
December ser granskede på mig, jeg kan mærke hendes blik på min hud. Og så kommer vi til hendes spørgsmål, det jeg endnu har til gode, men som handler om at turde være sig selv. I nuet og helt som man er. Lade være med at sætte etikker på alt, dømme og fordømme, men simpelthen være og nyde at genopdage de sider, man har hengemt som syltetøj på glas. Hele mig, en fuldendt smag, nydelig og perfekt. Uperfekt. Menneskelig eller månedlig.

Tænker du på året, der kommer? Og gør du dig tanker om, hvad du skal have med dig videre? Har du fået nogen gode indsigter i 2012, som du vil bygge videre på og gøre til din egen visdom?
Det er spændende tider. Men lige nu er det nu. God mandag!

 

6 kommentarer:

  1. Ja hvad skal med og hvad skal lagres, det tænker jeg osse i disse tider. Læringer, erfaringer gode stunder, øjeblikket, glimt af lykken. Der er heldigvis nogen dage endnu af kære december.
    God mandag til dig også. Knus.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ting tager tid. Og så kloge vi bliver! ;) Knus tilbage.

      Slet
  2. Ost og brød- skønne billeder :)

    SvarSlet
  3. Ja, jeg tænker også over det forgangne og det kommende år. Det føles så naturligt at reflektere over det ved denne årstid, da både nytår og fødselsdag bringer et nyt og ubrugt år, som jeg kan fylde med de ting, jeg ønsker.

    Sidste år blev jeg inspireret af nogle tekster, jeg så på nettet - tekster om, hvilke ting man ønsker at fokusere på i det kommende år, og jeg havde nogle hyggelige og lærerige dage, hvor jeg skrev mit eget "inspirations board". Jeg printede siden ud, satte den i en ramme og hængte den op i mit køkken. Nu er der snart gået et år, og det er ved at være tid til at reflektere og lave min "huskeseddel" for det næste år. Jeg ser meget frem til at bruge nogle dage på det mellem jul og nytår :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var da en rigtig god ide med et såkaldt inspiration board. Altid godt at få fokus på det væsentlige og få det frem i lyset, så man husker og bliver inspireret. :)

      Slet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.