søndag den 23. december 2012

Jul i det gamle hus


Det er en mørk og stormfuld formiddag. Og dette kunne godt være starten til en spændende kriminalroman. En af dem, man gerne læser i juleferien. Scenen er sat. Ikke desto mindre lytter jeg til stille pianomusik, der blander sig med stormen.  Julen sniger sig ind gennem revner og sprækker. Fylder stuer og min sjæl.
Huset knirker og giver sig i stormen. Stolt står det med tag over hovedet. Den første jul med de nye beboere. Og ikke nok med det, de har såmænd inviteret begge familier til juleaften. Spisestuen skal indvies, flæskesteg, and og ris ala mande. Det havde det gamle hus aldrig troet, hvis man havde spurgt det for bare ti år siden. Og dog? Måske havde det gode drømme, dengang det endnu lå i ruiner. Måske forestillede det sig, at det igen skulle få varmen og at lyset skulle strømme blidt gennem stuerne. At lyden af fodtrin skulle lyde på trapper og gulve og at en familie en dag ville flytte ind og gøre det til sit eget.

Man skal rejse sig, når man falder, tænker huset og sukker veltilfreds i vinterstormen. Og det gjorde jeg. En mursten af gangen. Hvem skulle have troet, at det nu vil vrimle med godtfolk med på selveste juleaften og at duften af julefred skal svøbe sig indenfor mine vægge? Giv aldrig op! Det gjorde jeg ikke. Selv i de mørkeste vintre, hvor jeg lå som en forladt gammel rønne fuld af gammelt skrammel og rester fra et andet liv, troede jeg på, at det en dag kunne blive anderledes. Nogen må have hørt min bøn.
Jeg glæder mig til at byde familien velkommen. Der er noget særligt ved den allerførste jul i et nyt hjem. Hvor skal træet stå? Og hvordan forener vi vores traditioner på bedste vis, så julen i huset for enden af markvejen bliver noget helt specielt dejligt og uforglemmeligt?

Mor er i køkkenet og forbereder ris ala mande. Kæresten har båret træet ind og hundene undersøger det nysgerrigt. Et træ i stuen? Det er da noget nyt. Og Aimee har fået sig et nyt kælenavn. Klejne. Spørg ikke, hvad hun huggede fra sofabordet i går eftermiddag!
Glædelig jul. Lad julefreden fylde dig.

8 kommentarer:

  1. Jeg synes det er spennende med din første jul i nytt hus:) og du får det å,virke veldig flott:) Og huset fortjener å få dere som boere:)
    Riktig god jul, klem fra meg:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak. Håber du og dine havde fine juledage. Klem! :)

      Slet
  2. Hej Lene!
    Hvor må dit fine gamle hus glæde sig over atter engang at være rammen om julegæster:-)
    Glædelig jul.
    Knus.

    SvarSlet
    Svar
    1. Og du kan tro det var hyggeligt at have så mange gæster omkring bordet her! :) Knus.

      Slet
  3. Kære Lene,
    En glædelig jul til dig og dine.
    Jul er traditioner og det kan være svært forenelige, hvis begge elsker denne dag. Men i nye rammer, kan alt lade sig gøre og med de smukke omgivelser, du beskriver så dejligt, så kan det næsten ikke blive til andet end jul med fred og fryd.

    Jeg håber I en dejlig aften med begge familier.
    Knus og husk: Julens glæder finder man ikke under træet, men i hjertet ¤<(:0D

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, håber også at du og dine havde dejlige juledage. Og du har helt ret, julens glæder handler ikke om den slags gaver, man finder under juletræet, selvom de bestemt også kan bringe glæde! :)

      Slet
  4. Sikke en smuk historie om det gamle hus :-) Sådan helt menneskelig.
    Ønsker jer en glædelig jul, kære Lene......Vi ses :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak og ja, vi ses, det glæder jeg mig til! :)

      Slet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.