fredag den 23. november 2012

Morgenkys og magi


 
Der vil komme andre smukke morgener, men denne morgen vil aldrig komme igen.
Lyset boltrede sig allerede på morgenhimlen, da jeg stod op. Søvndrukken, ankommet til min dags station en smule fortumlet, stadig badet i søvn og drømmerier. Et blik var nok. Ud af vinduet, noget puffede til mig, jeg vågnede blidt og blev taget med. Var det Peter Pan, der svøbte mig i sine flyvearme, eller var det noget andet derude? Det er i grunden også lige meget, for jeg faldt i staver over skønheden udenfor mine vinduer. Og jeg åbnede det, vinduet, og mærkede den kølige friske morgenluft strømme mig i møde. Jeg var åben. Jeg var vågen. Og dagen foldede sig ud.
Heldig er jeg, som får lov at opleve naturens magi. Hver eneste dag, hver eneste aften. Jeg bader i naturlig inspiration og hvis jeg ikke ser det, mærker det og kan tage imod, så er det fordi jeg har lukket mig. Og det sker. Så synes det hele gråt og tåget, jeg glemmer, at jeg bare kan åbne mine indre vinduer og lukke luften ind. Trække vejret dybt. Være med dagen og alt det, der folder sig ud. Lyset. Tågen. De nedfaldne blade, der krydser vejen i en uregerlig række af orange knitren. Fuglene, der flyver over himlen, skyerne, der ændrer sig og alligevel er de samme. En del af noget større.

Kaffen løber igennem maskinen med sin velkendte brummen. Jeg hører den, da jeg lukker badeværelsesdøren op og går ned af trappen. Jeg ved ikke, hvor længe jeg blev stående i det åbne vindue med min nattehud og lod den forvandle til piblende morgenglæde. Det føltes som en evighed. Da jeg nåede ned af trappen, var naturen allerede i gang med andet akt i sit skuespil, bagtæppet var anderledes, lyset var blevet hovedperson og solen den skønne primadonna. Hvilken pragt! Skyggerne dansede på vægge og gulve og jeg måtte danse med.

Så opdager man, at nuet er perfekt. Og at man selv har nøglen. Til nuet, livet og den glæde, der er alle forundt. En duft af kaffe. Et solglimt på november himlen. Morgenkys og magi.

5 kommentarer:

  1. Sådan en dag har jeg også....formår bare ikke at beskrive den så smukt, så jeg nyder at læse om din.Lad den fortsætte i samme takter, knus min ven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt. Og det tror jeg da nok, at du kunne! ;) Fortsat god dag og weekend. Knus.

      Slet
  2. Nøglen er i hos selv.. Så fantastisk ! Vidunderligt og skræmmende.. Livets udfordring :)

    SvarSlet
  3. Fortryllende smukke er dine ord, og du har endnu engang givet mig en magisk morgenstund. Hjertelig tak :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var jeg glad for at høre! Tak Louise, håber du har en fin dag hos dig! :)

      Slet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.