torsdag den 29. november 2012

Månebarn


Fuldmånen sejlede gennem skyerne på nattehimlen. Så du hende?
Hundene og jeg gik en tur ud i i haven. Jeg stod i den kølige aftenluft og lod mig opsluge af synet. Det sølvagtige lys, der lå over landskabet. Stilheden, ja for månen rejser uden stort postyr. Jeg er heldig, tænkte jeg og mærkede det i hele kroppen. Jeg hilste ærbødigt på hende, da hun kom til syne bag skyerne og et øjeblik stod alene i rampelys af sølv og nattehimmel. Og som en dronning så hun ned og hilste på mig. 'Månebarn. Det er, hvad du er’, synes hun at sige.’ Jeg er glad for at du er her i dag. I din have. Under himmelhavet. For det, jeg er, er du også. ’

Godt nok kan jeg ikke sejle på skyer, men det føltes næsten sådan, da jeg stod dér og så på hende. Jeg blev blød om hjertet og det suk, jeg hørte som et ekko mellem træerne, var mit eget. Tiden stod stille. For hvad er tid egentlig, synes månedronningen at sige, mens hun sejlede videre bag en sky og spejlede sig i månevandet.

En flagermus gled forbi. Et vingesus. Kærtegn af stilhed.
Rigdom, var det ord, der først bladende sig i min næsten meditative væren, dette er sand rigdom!

Og månebarnet følte sig helt rolig, da hun igen gik ind i huset. Skuttede sig lidt og satte vand over til te. Hundene lagde sig til rette på puderne og snart lød den velkendte snorken mellem husets vægge. Hun lod sig opsluge af en film. Veltilfreds og rolig indeni. Dybe vejrtrækninger og en slags ubeskrivelig lettelse. Der er vist noget helt specielt ved netop denne fuldmåne, tænkte hun og vidste instinktivt, at sådan er det.
En tærskel. Et skridt. En måne, der sejler forbi et vindue. En ny tid.

Månebarnet sov godt gennem natten. Det undrede hende lidt. Kun et enkelt stop på en månestation med blåt lys gennem vinduerne og skygger af sølvtråde på skabslågerne. Et magisk syn. Så smilede hun, månebarnet, og faldt i søvn igen.
Billedet er lånt på samvirke.dk

3 kommentarer:

  1. Kære Lene!
    Hun skinnede ind af vinduet på min seng :-) også jeg elsker søllyset.
    Knus og god dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er virkelig smukt, når månen lyser over nattelandskabet! :)
      God weekend, knus tilbage.

      Slet
  2. Nej, jeg så desværre ikke fuldmånen. Undrer mig over, hvad jeg dog har lavet de seneste dage, siden det kunne glippe for mig. Må vist til at vågne lidt op igen :-)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.