lørdag den 8. september 2012

Lørdagslykke


Min søvn forsvandt midt i nat og det var ikke engang fuldmåne. Jeg stod op og så fra soveværelsesvinduet en lysende stjerne, større og mere iøjnefaldende end de andre fine stjerner. Jeg er din, hviskede den. Godt du så mig. Vid, at jeg altid er der, findes, men det er kun i mørket, at du kan se mig. Når du har allermest brug for det.

Og det var mørkt. Dog faldt et sært lys gennem de støvende vinduer og ramte klædeskabet. Det tegnede med lys og skygge på gulv og skabslåger, det malede en lille nattehistorie om gode skibe på usikker færd og om stjerner, der lyser, så gode sømænd og kvinder kan finde vej. For det er normalt og forventeligt at komme på usikker kurs. Det er en del af rejsen.

Jeg læste historien og jeg så på stjernen. Og jeg fandt ro tilbage i mit skib, bølgerne var knap så kraftige mere.

Heldigvis er der en stille lørdag i farvandet, tænkte jeg, da morgenen kom sejlende imod mig som en slags kystvagt. Kæresten skulle i marken, han pløjer og sår, sådan som det hører september og efteråret til. Han er en slags sømand på landjord. Jeg besluttede mig på stedet for, at denne lørdag skal være en slags ankerplads for gode drømme. Det er tilladt at slappe helt af og gøre lige netop det, man vil og har lyst til. Ikke mindst ingenting.

Kun én forpligtelse havde jeg. Jeg skulle en tur i Irma og finde noget godt kød til aftenens middag, for kæresten og jeg har besluttet at vi trænger til et fælles aftensmåltid og lidt kvalitetstid. Det er ikke så meget, vi har set til hinanden på det seneste. Brudstykker mellem høst, rejser og gøremål.

Da jeg stod ud af bilen og gik over til butikken, var jeg glad for at jeg var kommet af sted. For udenfor i store kasser lå de smukkeste, velduftende æbler dette efterår endnu har set. Danske æbler! Jeg følte en stille fryd rejse sig i mit indre ved synet og duften og jeg tog straks et af de små æbler i min hånd og førte det op til næsen. Lukkede øjnene. Snusede. Og med et forstod jeg det. Igen.

Lykken findes i de små ting. I øjeblikket. I uventede stunder, hvor man overraskes af et smukt syn, noget forunderligt, velduftende og imødekommende. Som et dansk æble. Den fine kombination af surt og sødt, sprødheden, der ikke er for voldsom og smagen, der er gennemtrængende vidunderlig.

Selvom vi allerede havde æbler derhjemme, udvalgte jeg mig seks fra de bugnende kasser, puttede dem i en pose og følte mig rig. Jeg har allerede spist et af æblerne. Det var saftigt, syndigt og forbavsende godt. Lige hvad jeg trængte til. Lørdagslykke!

10 kommentarer:

  1. Ihhhh hvor er det sandt, Lene. Lykken findes i de små ting:-) Dejligt at læse.
    Og skøn læsning fra dig igen - kender alt til det med at vågne om natten og bare ligge dér - søvnløs - men tit er det dér idéerne vælder op i mig, og det er jo i grunden dejligt.
    Jeg vil dele din side på min nye blog LYKKEN ER AT VÆRE DEN JEG ER, fordi du netop skriver så smukt om livet - det har jeg længes meget efter, at dele med andre sjæle, der tør skrive om det, der fylder indeni. Håber jeg støder på endnu flere, som jeg kan dele mine tanker med, ligesom jeg kan med dig:-)
    Må I nu få en RIGTIG skøn stund, dig og din kære, i aften med det gode kød:-)))))
    Stort kram fra mig

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gitte, det var fine ord at få på en lørdag i september. Jeg blev glad og ydmyg over, at du vil dele min side på din blog, som jeg til gengæld vil skynde mig at tjekke ud! ;)

      Jeg har også et store behov for at skrive om - og dele det - der fylder indeni, for det er ALT for den, det fylder hos. Kan man sætte ord på, kan de ord være med til at nå til accept og dermed forandring. Tænker jeg. Og skriver videre! ;) Så tak, og ja nu glæder jeg mig til kæresten kommer ind og spiser og så skal der kød på bordet! :))

      Kram tilbage.

      Slet
  2. Er det ikke fantastisk, at et æble kan samle det hele :) !

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er det nemlig. Fantastisk. Som de smukke æbler, jeg købte i dag! :)

      Slet
  3. Hverdagslykke handler i høyeste grad om å ha gode følelser. Det handler om å oppleve glede og mening, energi og tilfredshet, og om man finner dette i ”de små tingene”; for eksempel i duften av høstens første epler, det jo bare vidunderlig.

    Ha en lykkelig lørdag videre.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. De små ting, der ofte ender med at være de store. Og høstens første æbler, de danske, deres vidunderlige smag er næsten svær at beskrive. De er perfekte! OG nu får jeg lyst til endnu et! ;)

      Klem tilbage og ha' en fin lørdag, du også

      Slet
  4. For en herlig start på lørdagen! Og jeg koser meg som alltid med dine betraktninger. Dine refleksjoner om livet er som balsam for min sjel... jeg gjenkjenner dem så godt.
    Nyt søndagen, min kjære venn!
    God klem til deg

    SvarSlet
    Svar
    1. I lige måde min ven, må din søndag blive fin. Og tak for ordene, du sagde noget, som jeg trængte til at høre akkurat nu. For jeg har opdaget noget vidunderligt og i øvrigt fået en ide, som nu skal spire og gro. En slags nøgle! ;) Så tak og klem tilbage.

      Slet
  5. Så deilig det er å kunne glede seg over de små ting - og ikke minst, ha evnen til det! Ikke alle har det :) men du, som tilogmed føler deg rik når du fyller posene med epler...ja, det er til å smile av :)) Du er så bra! Så må jeg si jeg fikk litt hakeslipp her, - jeg sitter og skriver om det å være i mørket, og hvilken betydning stjernene (lyset) har - og så kommer jeg inn hit - for å ta en pause i min egen skriving, og så har du såvisst skrevet om noe av det samme. Herlig :D

    Håper din nye uke blir helt skjønn og full av mange små - og store gleder :) klem til deg

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for hyggeligt besøg! :) Ønsker også dig en fin uge med mange små glæder, for senere vil vi opdage, os mennesker, at alle de små glæder i virkeligheden er de store!

      Klem tilbage.

      Slet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.