lørdag den 11. august 2012

Høst og landsbydrama


Og så kom der sommer. Sensommer. Og sensommeren er mere blød og mere poetisk end højsommeren, som Fruen i Midten skrev det i en fin kommentar i går. Jeg kunne mærke det. Det er de helt rigtige ord. Blødheden, det modne og frodige dansende på kanten til forandringen, det andet, efteråret. Men ikke helt, der holdes igen og slappes alligevel af, luften er sprød, der lugter af korn og røg og selv stjernerne sender liflige drømmedufte i denne retning.
Dagen skal nydes. Kæresten har fødselsdag og den bedste gave, han kunne få, var dette gode høstvejr. Vi spiste morgenmad sammen og han fik sine andre gaver, men intet kan hamle op med solskin og tørvejr. En drømmegave. Så han er kørt i marken i højt humør og vi fejrer ham en anden dag. Høsten skal i hus. Livet går sin gang. Nu går det op for mig, hvor meget jeg i grunden nyder denne naturlige udvikling af året, måned for måned, jorden, afgrøderne, hvordan vejret afgør, hvornår og hvordan.  Byboen har fået landforståelse! Det er i grunden en slags grouding.

Kusinen var på besøg i går, det blev sent. Vi snakkede og hyggede. Vi har fundet hinanden i vores bedste alder, hun er syv år ældre end jeg, og da vi var børn, var hun barnepige for os, ikke en jævnaldrende legekammerat. Men nu kommer vi tættere på hinanden og snakker, som om vi ikke har bestilt andet. Og vi er jo familie. Det er noget trygt og dejligt i det ord og min kusine er en skøn kvinde!
Klokken to i nat blev vi banket op af politiet. Jeg sov, tungt. Endelig havde jeg fået fat i et dybere drømmeland og blev vugget blidt, men ordensmagten ville det anderledes! Jeg vågnede brat til lyden af høje bank på døren, det var ikke en drøm, nej, jeg vaklede ud af sengen og så både lommelygtelys og blå blink. Jeg fik kæresten op, han måtte ud og åbne. Jeg nåede både at tænke bål, brænd og det, der er værre.

De var på jagt efter undslupne banditter, sagde de. Der var stjålet en landbrugsmaskine og den vilde jagt gik gennem landsbyen. Det var ren Barneby, men knap så idyllisk at blive hevet ud af sin gode søvn på den måde. Hjertet i halsen. Men der var ingen tyve og røvere her og da politiet var kørt igen, var der heller ingen nattesøvn. Den kom først langt senere. Nu er landbrugsmaskinen fundet i en nabos indkørsel, det velkendte polititape sidder omkring den, men historien melder ikke noget om, om tyven er fanget og hvem det var.
Byboen på landet er lidt træt, men dagen er så fin, så pyt!  Jeg skal bare ud og have sol og læse min krimi. I dag vælger jeg selv min spænding og den skal være med måde og kaffe til.

God lørdag.

7 kommentarer:

  1. Uf, ikke en rar måde at blive hevet ud af søvnen!
    Godt alt endte godt:-)
    Tillykke med din dejlige landmand og nyd dagen :-)

    SvarSlet
  2. Ja, en halv gyser. Konekram til landmanden.. Tillykke med ham da.

    SvarSlet
  3. Du skønne kvinde med det lyse hår og poetiske ord.
    Må dagen bringe dig sommer og nydning i din landlige Barneby-idyl.
    Og når solen går sin vej, for at skinne på andre
    kys da fødselsdags-kæresten lige mit i øjet, så han bli'r fornøjet.

    Tak for ommøblering, så jeg igen kan skrive ord hos dig.

    SvarSlet
  4. Gratulerer både til din kjæreste og deg, selv om dagen ble innledet som den reneste kriminalroman- Godt det ikke var "verre"!

    Håper dere begge har hatt en god dag, hver på deres vis.
    Klem

    SvarSlet
  5. For en innholdsrik helg du har hatt - med innslag av spenning og krim ;) Synd det gikk utover søvnen. Den er dyrebar, det vet jeg alt om. Men gratulerer til din kjære, godt å høre dere feiret litt sammen :) også håper jeg din søndag blir god og avslappende - og at høsten ikke har kommet for fullt helt enda...Kanskje blir det et snev av sommer i dag? det ser slik ut her, enda det er tidlig i skrivende stund...men det er lov å håpe (tross at vi ligger syke nesten alle mann her... :(
    GOD klem til deg :))

    SvarSlet
  6. Jeg fristes til at sige at det er ren Loven om Tiltrækning Lene, nu har du slubret den ene krimi i dig efter den anden, så det er vel naturligt at du tiltrækker dramatik.
    God uge.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.