mandag den 20. august 2012

Hjertelige ferietanker


Der dufter af kaffe. Der dufter af ferie. Og det er varmt, jeg har fået det, som jeg ønskede. Morgenen er ny og ferien er lige startet.
Den skal nydes til sidste dråbe. Ferien. De gode øjeblikke skal samles som perler på en snor. Jeg tillader ikke mig selv at tænke dårlige tanker om noget som helst, hver eneste tanke, der opstår, bliver badet i en speciel kærlighedsblanding af lyst og leg. Den forvandles. Livet er et eventyr, siger Augusta og hun er hverken til at hugge og stikke i, hvad det angår. Ryster på hovedet, hvis jeg overhovedet begynder at tvivle på det. Og tvivlen er jo bare en gammel vane. Inderst inde tror jeg på det. Ved det.

I disse dage er huset for enden af markvejen ikke blot et hus med et gæsteværelse, som månederne nu tilsyneladende har tænkt sig at indtage. De kommer og går som året skrider frem. En dans af variation, fornyelse og forandring. Nej, huset fungerer nu også som en slags hundepension, for vi passer en 8 måneder gammel labradorpige ved navn Soya. Der er liv og glade hundedage i hus og have. Kun gamle Josie ligger i skyggen på trappen med et ene øje på klem og betragter begivenhederne med en anstændig afstand. Engang var det mig, der legede med jord og gravede huller, tænker hun og smiler lidt ved tanken. Sukker. Nu nyder jeg at ligge her i skyggen og holde lidt øje. Glæde mig over livet, udsigten til en lille gåtur senere og aftensmad. Og hun følger lidt med mig rundt, vi taler om livet og om at blive ældre. Den gule sol vil altid være i mit hjerte.
Kæresten høster på livet løs. Vejret er ideelt og det bliver sent. Det var langt ud på natten, da jeg hørte bilen i gruset udenfor og så lyskeglerne mod vinduet. Jeg stod op og betragtede nattehimlen. Fuld af stjerner, små blinkende lys som dioder af håb. Og mørket, spørger du måske, hvad med mørket? Jo ser du, det er kun i mørket at man kan se stjernerne.

Hvis jeg skal drage en konklusion på min rejse, tegne en lille streg her, hvor jeg nu er kommet til, må det være, at livet er ligeså paradoksalt vidunderligt og skrøbeligt som jeg anede. Efterhånden som jeg bliver klogere, eller måske bare mere vis, forstår jeg, at det, jeg troede var min svaghed, i virkeligheden er min styrke. Jo stærkere jeg bliver, desto mere sårbar bliver jeg. Jo dybere jeg søger, desto højere kan jeg flyve.
Det som synes svagest og mest usikkert i jer, er det stærkeste og mest beslutsomme, siger Profeten i Kahlil Gibrans fortælling. Jeg siger amen. Og ønsker dig en dejlig solskinsdag.

12 kommentarer:

  1. Det er som alltid fint å lese ordene dine Lene. Takk for at du gir av det gode!
    Det er mandag morgen å jeg har startet på min "siste uke" her hjemme, for denne gang. Har vært her lenge nå, så det er med delte følelser jeg reiser tilbake til Kina... Men Jeg er heldig som har mange gode venner som venter meg : )

    Ønsker deg en riktig god mandag! Klem på vei sørover! : )

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak og god klem tilbage til dig ... i Kina? :)

      Slet
  2. Gode ord å ta med seg. Som du vet, er jeg litt i den verden jeg også...

    Ønsker deg gode, varme og late sommerdager. Nyt dem, det er en ordre! ;)

    Klem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ordre modtaget. Jeg skal nyde! ;) Ser frem til Kreta rejsen. Klem.

      Slet
  3. Så vakkert skrevet, og jeg følger deg helt. Nydelige ord av Profeten på slutten her og. Tar de med meg videre - også ønsker jeg deg en skjønn ferie. Håper den blir akkurat slik du har ønsket deg :) mange klemmer til deg

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak kære du. Klem. :)

      Slet
  4. Jeg blev så rørt over at læse dine ord om Josie's tanker :-) Sådan fornemmede jeg også Rufus tænkte på sine gamle dage, når han stod og betragtede unghunde boltre sig i leg. Man syntes lige ens gamle hund, selv sprang rundt i leg og bliver lidt vemodig over, hvor tiden dog blev af.
    Det ville være dejligt, om du viste billeder af dit feriebarn :-)

    Rigtig god ferie, Lene :-)
    Klem til dig og pigerne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er mærkeligt som tiden flyver og pludselig er den unge hund gammel. Men samtidig er jeg dybt taknemmelig for at have haft glæden af Josie så længe. I dag fylder hun 13 år! Hun er en helt speciel gul sol i mit hjerte! :)

      Og tak Lone. Klem tilbage til dig og Teddy!

      Slet
  5. Tillykke til Josie med de 13 somre :-)
    Jeg har ikke mødt Lis i dag, men hvis jeg møder hende en dagene, vil hun fortælle mig, at Josie er blevet 13 år. Det er ganske vidst, at hun ved, det er Josie's fødselsdag. Tillykke til dig også med din gule sol :-)

    Endnu mere god ferie til dig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Lone. Ja, det ved Lis da vist alt om! :) Jeg har skrevet til hende for nylig, et rigtig brev med frimærke, og glæder mig til at høre lidt nyt fra hende ved lejlighed.

      Du må hilse, når du møder hende på din vej.

      Og tak, det bliver dejligt med en rejsetur. :)

      Slet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.