fredag den 3. august 2012

Havet og jeg


I have seen the sea when it is stormy and wild; when it is quiet and serene;
when it is dark and moody.
And in all its moods, I see myself.
- Martin Buxbaum -

 
Vi tog på en af vores aftenture i går. Høsten lader venter på sig, kornet er ikke helt modent, så der er aftener, hvor kæresten er til rådighed. Og i går var vi heldige. Vejret var med os og derfor besluttede vi os for at tage en af hundene med. Denne gang var det Aimees tur.
Vi spiste aftensmad på en af de lokale caféer. Vi dumpede lige midt ned i sommerlandet. Gæster i shorts og letsindige sommerkjoler myldrede ud fra sommerhuse. Feriehuse. Der duftede af kød og fisk på grill, der var røg i luften, en let brise fra havet, stemmer, summen, sandaler. Der var sågar et bord til os og vi fik os et lækkert måltid. Min mad var en græsk udgave af dansk hakkebøf og kødet kom fra egen kvægavl. Salaten var en som en lille rejse. Store skiver tomat, fetaost, oliven, sprøde salatblade og krydret olivenolie. Jeg var i Grækenland. Siddende på en taverna så jeg livet gå forbi og solen falde forsigtigt mod havet. Kæresten blev, hvor han var og spiste bøf bearnaise.

Senere gik vi tur på stranden. Solen sank forsigtigt i havets skød og lyset var vidunderligt. Jeg fik sand i skoene, mellem træerne og Aimee soppede lidt. Havluften lagde kærligt en arm om mine skuldre og sammen vandrede vi i solnedgangen. Jeg vil bo ved havet, sagde jeg til kæresten, det har jeg altid ønsket mig. Han nikkede. Det var som om han forstod, lige dér i solnedgangen, selvom han mest er til frugtbare marker og muldjord. Han er ingen vandhund. Og det er Aimee egentlig heller ikke, men hun nyder at gå i vandkanten og kigge på muslingeskaller og hvad stranden ellers byder på.

Havet er min ven. Mit sted. Jeg er som en dråbe fra det mægtige ocean og vi hører sammen. Om to uger har jeg ferie og selvom det endnu ikke er bestemt, hvor turen går til, så er en ting sikkert. Jeg skal til havet!

2 kommentarer:

  1. Det lyder som en skøn aften og sikke en dejlig tur til vandet. Kan godt forstå Aimee nød det. Jeg vil så gerne til vandet med Kenzo - vi har ferie i den kommende uge men nu må vi se hvad ugen kommer til at bringe. God weekend til jer :) Knus

    SvarSlet
  2. Jeg håber I får en dejlig ferie og at der bliver god lejlighed til vandture med Kenzo også! :) Nyd det. Knus.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.