torsdag den 12. juli 2012

Sjælemedicin


Og hvad kan man så foretage sig en kølig sommeraften? Drømmen havde været at sidde under himlen. Disse lyse sommernætter, disse magiske aftener. Men virkeligheden er en anden i øjeblikket. Det, vi kalder godt sommervejr, udebliver. Juli er kold og våd. Skal man sidde ud, skal man have godt med tøj på. Regntøj.
Vi tog på tur. Efter aftensmaden samlede Juli mennesker og hunde i køkkenet og proklamerede, at det var tid til en tur ud i det blå. Vi protesterede. Himlen var blåsort. Det ville snart regne. Igen. Og hvem gider spise is i det fri, når regnen siler og temperaturerne leder tankerne hen på efterår? Men Juli gad. ’Visse vasse, sagde hun og kastede jakkerne i favnen på os. Halsbånd på hundene, sko og strømper. Ud i bilen og af sted.

Så sidder man der i bilen og kigger ud på landskabet. Skyerne sejlede forbi i horisonten, dramatiske formationer udgjorde aftenhimlen. Krydret med regn. Markerne bølgede i vinden. Lyset dansede ind og ud mellem skyerne og skyggerne gjorde sig til. De tog hinanden i hænderne. En abstrakt himmeldans udspillede sig for mine øjne og som sædvanlig sad jeg klar med kamera og sjælen fuld af beundring. Kæresten fnøs. Han har svært ved at se bort fra realiterne. Det er snart høst og det tegner ikke godt. Sammen sender vi gode bønner og mariehøner til vejrs. Men lige der på passagersædet sad en kvinde, som for en stund formåede at glemme alt andet end det smukke syn, der mødte hende. Et øjebliks lykke. Et glimt.
Da vi nåede frem til Karrebæksminde, gik vi tur på stranden med hundene. Bølgerne kastede sig ind mod land, solen spejlede sig i havet og som baggrund lå de fine lystbåde. Juli smed sko og strømper. Vi beholdt vores på. Hun legede med hundene, slog smut og fandt smukke muslingeskaller. Og vi havde næsten stranden for os selv. Den lå øde hen bortset fra to drenge, der trodsede vind og vejr og badede. De lo højt. Fryd. Børn kan noget med tiden. Øjeblikket. De tager det og bruger det. Instinktivt. Kloge unger, tænkte jeg og var næsten misundelig på deres hvinende latter og bølgerne, der skyllede ind over dem. Næsten.

Senere spiste vi pandekager købt i det skæve gule pandekagehus. Og vi kiggede på lystbådene, inden vi igen fik varmen i bilen. Juli havde røde kinder. Håret lignende mest af alt en høstak og øjnene skinnede. Da hun så på mig, fik jeg øje på mig selv i hendes blik. Jeg spejlede mig og så, at jeg havde fået et lignende udseende. Forunderligt opløftet og fornøjet.
Den slags varer måske kort, disse øjeblikke af nærvær og umiddelbar tilstedeværelse, men de er balsam for sjælen. Og der er dejligt ved vandet uanset vejr. Det er sjælemedicin.

12 kommentarer:

  1. Ja, pyt da med vejret, selv om lidt sol ville pynte af og til. Det skal nok komme - bare på et helt andet tidspunkt end vi venter. Indtil da er der nok andet at nyde... :-)

    SvarSlet
  2. Helt enig Mia. Det gode sommervejr kommer i august, til høsten og når jeg har ferie! ;) Og som du skriver, der er nok andet at nyde! Men det pynter nu med lidt solskin!

    SvarSlet
  3. En god tilstand å være i.
    Å føle sjelefred.
    Man er rik når man evner å være helt og fullt tilstede i øyeblikket,
    og å ta innover seg livet, her og nå.

    God torsdag, Lene!
    Nyt øyeblikkene!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak kære Ida, det har været en fin dag. Håber det samme for din! :)

      Slet
  4. Noe så utrolig vakkert, både i ord og bilder :-) Undrer på når du gir ut bok jeg, for jammen har du alt som skal til!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak gode Anne og ja, det kommer! Det er jeg sikker på! ;)

      Slet
  5. Ååårh hvor en fantastisk beskrivelse af den drilske, men positive Juli. Jeg blev helt glad og betragtede min egen himmel med nye øjne. Tak! Og tænk engang; her til morgen skinner solen...

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gælder vist om at glæde sig over de solglimt, der er. Jep! ;)

      Slet
  6. Ja, slike stunder med fullstendig nærvær er føde for kropp og sjel..nydelig å lese ordene dine en tidlig morgenstund mens jeg venter og håper på litt sol..god lørdag!:)Hilsen Else Britt

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Håber du havde en fin weekend og at solen kiggede forbi! :)

      Slet
  7. Så fint det er å kunne glede seg over dagene, selvom været ikke er på vår side. Syns dette var et nydelig innlegg jeg, der man får litt perspektiv på det hele. Alt handler ikke om sol og varme, det kan komme mye godt ut av litt gråvær også ;) Jeg håper du nyter dagene videre - og nå ønsker jeg deg en skjønn helg. Takk for alt du deler, du skriver knakende godt. klem til deg :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak. Jeg indser nu, at dagens indlæg igen handler om vejret. Tror det påvirker os mere end vi måske ønsker. Men sommeren er på vej. Det ved jeg bare! ;) Klem tilbage.

      Slet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.