mandag den 18. juni 2012

Morgen i huset


Jeg har åbnet vinduet i arbejdsrummet. Lydene og lyset strømmer ind. En svag duft af sommermorgen fuld af håb. Fuglesang. En forsigtig raslen i bladene. Vinden er forbavsende rolig i dag. Skyerne har lagt sig til rette som hvide vattotter, stille sejler de forbi.
Huset giver sig til kende i små etaper. Det afslører ikke det hele med det samme. Det er virkelig som om man skal lære det at kende. Se. Smage. Sanse. Den måde lyset strømmer gennem vinduerne om morgenen og går rundt om huset i løbet af dagen for at sende sine stråler gennem køkkenvinduet ved aftenstide. Den måde skyggerne danser ballet i yndefulde formationer på gulve og vægge. Lydene, den måde væggene knirker og noget på taget rasler. Et knirkende gulvbræt. Et klaprende vindue. Den måde jeg til stadig opdager små ting, der er karakteristiske for huset og dets personlighed, noget, jeg ikke havde lagt mærke til, da vi først flyttede ind.  Det er som et menneske, huset. Et menneske, man skal lære at kende. Så afslører det små sider af sig selv, løfter sløret for hemmeligheder, der længe har været gemt væk. Jeg er heldig, tænker jeg, når jeg opdager noget nyt.

Der er historier i hver revne. Der er sprækker, der minder om ar. Sår, der er helet. Sorger, der for længst er overstående, men som hænger ved som spindelvæv. Ting, der ikke kan glemmes, men som det har lært at leve med. Huset. Og som nu har fået lov at gå videre og fremstår som et helt nyt hus. Det er det bare ikke. Det er et gammelt hus med fortællinger fra en tid, der gik. Og det mærker man.
Hvis du spørger, om vi er glade for at bo her, så er svaret ja. Huset har åbnet sine arme og taget os i sin favn. Vi har fundet os godt til rette og opdager stadig nye sider af hinanden. Hemmeligheder. Særheder.

Jeg har åbnet vinduet i arbejdsrummet. Lydene og lyset strømmer ind. En ny uge har taget sin begyndelse.

7 kommentarer:

  1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  2. Så vakker beskrivelse av kjærligheten til huset..bare nydelig.Takk!Hilsen Else Britt:)

    SvarSlet
  3. Høres ut som en nydelig morgenstund Lene... du har det godt...
    Nydelig bilde - nyt dagen! KnuseKlem : )

    SvarSlet
  4. Jeg tror du har fått et deilig hus som passer perfekt til deg!
    Ha en flott og ny uke....og hils Juni med at hun er ustadig og ikke til å stole på;)
    Klem og knus;)

    SvarSlet
  5. Så vakkert lyset fyller det rommet...Og den freden som er der, ser hunden din ut til å nyte i fulle drag.
    Fine ord, som vanlig. Jeg gleder meg stadig over å stikke innom her. Litt som å komme på besøk, bare at det skjer over nettet. :)

    Ha en flott dag. Klem fra meg.
    PS: Send meg gjerne en mail. :)

    SvarSlet
  6. Det må være godt at hver dag er en oppdagelsesferd :-) Det ser veldig fint ut, og jeg skjønner godt at dere trives der :-D

    Ha det godt - klem Siv

    SvarSlet
  7. Ser og høres ut som et godt hus å bo i, for både mennesker og hund, Lene.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.