søndag den 17. juni 2012

Lyt, skriv, lev


’Hvad skriver du?’. Hun kommer sejlende op af trappen og ind i arbejdsværelset.  Og jeg som troede, at hun var gået ud i dagen. Troede jeg havde dette øjeblik og mine ord for mig selv og. Hun smiler. Jeg kan ikke modstå hendes smil, det ved hun, den søde nysgerrighed som en moden blomme. Sur og sødlig på samme tid.
Jeg ryster på hovedet. ’Det kan jeg virkelig ikke afsløre Juni. I øvrigt er jeg slet ikke sikker. For jeg har lært noget. Så i skrivende stund lytter jeg’.

Hun ler og purrer op i mit hår. Lange fingre, drillende. Kigger mig over skulderen og ser på skærmen.
’Lytter du med fingrene’, siger hun så. Former sine læber som et spørgsmålstegn. Der er gået en god journalist tabt i hende. Hun har sans for at få formet ordene på den rigtige måde, dreje dem, sno dem om sin lillefinger og stille dem således, at man bare må lade svaret flyde over. Skvulpende. Næsten. Jeg skal til at sige noget, men lader være. Dækker mine ord til og nikker.

’Jeg lytter Juni. Jeg lytter til en historie i mit indre. Og jeg lader være med at blande mig alt for meget. Der er noget, som vil ud, skrives, formes og gøres noget med og det lader jeg ske. Hvert eneste bogstav er formet med kærlighed. Ærlighed. For historien handler om et menneske’.

’Og så kan du ikke sige mere!’. Hun ler. ’Det er også i orden. Jeg er sikker på, at du vil lade mig være gennemlæser, når tiden er inde. Jeg, som boede under dit tag, da inspirationen kom som tidevandet. Ved fuldmåne rejste den sig og erobrede dig. Sølvagtig. Svævende.’

Det er jo det, jeg siger. Hun har sans for det. Og hvem ved, måske er hun den helt rigtige til at gennemlæse, når den tid kommer. Lige nu er jeg bare ydmyg. Afventede, lyttende og skrivende. Jeg har ikke travlt. Men noget former sig, danser langs tastaturet, udspringer fra mine fingre som en kilde. Jeg sender en kærlig tanke til Ali Smith, som jeg i øvrigt netop har bestilt en bog af. Den er på vej fra England. Jeg lader historien skrive sig selv. Og jeg er ligeså spændt som Juni.

’Det kan man i øvrigt også gøre med sit liv’. Juni er ikke færdig endnu. Hun smådanser foran mig på gulvet, mellem bord og reol. Kigger på bøger, leger sit hår og hvirvler rundt som en let brise.

’Man kan lytte. Lytte til den sagte stemme. Søge derind, hvor livet er. Kærligheden. Den dybe. Og så kan man skrive. Skrive sit liv. Første kapitel er dagen i dag. Der findes ingen fortid. Ikke i denne historie. Det starter med et ord, en linje, et øjeblik. En solstråle gennem vinduet og en beslutning om, at dagen bliver god. Så former man ordene, et efter et, lader dem danne sætninger og beslutter sig hen af vejen for handlingen. Hvis man koncentrerer sig om dagen i dag’, siger hun og ser på mig med underfundige og kloge øjne, ’så kan man alt. Der er ikke et andet. Nuet. Nuet er fuldt af bogstaver, som gerne vil lege. Lege med dagen, med livet og med kærligheden. Du sætter dem sammen. Til sætninger. Det er din historie. Dit liv.

 Jeg nikker. Hun har ret, min gode veninde Juni. Og i dag vil jeg skrive mig en nydelig søndag.

Billedet, som til forveksling ligner Juni, er taget af den engelske fotograf Tim Walker.

6 kommentarer:

  1. Smukke ord Lene, som juni, de giver mig gåsehud. Spændt på, hvad der mon vokser frem under dine fingre. Knus Charlotte

    SvarSlet
  2. Tankevækkende - Flot formuleret :-) God søndag.

    SvarSlet
  3. Helt nydelig skrevet, og veldig interessant..jeg vil gjerne følge bloggen din!:)Hilsen Else Britt

    SvarSlet
  4. Det lyder bare så godt; skriv du dig en nydelig søndag. Selv vil jeg være praktisk gris - det skal jo til en gang i mellem... ;-)

    SvarSlet
  5. Spændt ligesom Juni....på fortællingen, der skriver sig selv. Smukt Lene <3...håber det blev en nydelig søndag...

    SvarSlet
  6. Håper at junisøndagen din ble riktig så fin.
    Et vennepar av meg, som jobber mye,
    pleier å si at søndagen BLIR TIL...
    Uten planer eller avtaler.
    Herlig innstilling.
    En pause fra hverdagen.

    Ønsker deg en god ny uke.
    Ha fine dager!

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.