søndag den 3. juni 2012

Juni


Dagene flyver af sted med vinden. Vinden, der blæser køligt og gør sommeren til en skygge af sig selv. Hvis sommer altså er sol, varme og blå himmel. Sådan er den ikke her. Det er koldt, blæsende og ustadigt. Tunge skyer suser i travlhed over himlen, der skifter farve som en kamæleon. I grunden et fascinerende skue, hvis man glemmer, at man drømmer om sol og varme og bare lader sig underholde. Finder en tør plet et sted, hvor man sidder i nogenlunde læ og stirrer ud i horisonten. For skyerne holder festival. Og de har tilsyneladende en indbyrdes konkurrence om, hvem der kan lave de flotteste formationer. Hvem der kan spille op til lyset og skabe kæmpemæssige skygger på himmel og jord. Farverige og gerne regnfulde.

Der er sket noget, siden jeg sidst skrev her på bloggen. Noget ganske uventet. I fredags tilbragte jeg dagen i min skønne by København og da jeg ved aftentide kom tilbage til huset for enden af markvejen, sad hun på trappestenen. Jeg genkendte hende ikke med det samme, men der var noget bekendt ved den store hvide kuffert, der stod placeret i stenene foran trappen. Hun lænede sig op af hoveddøren og havde tilsyneladende fundet læ for vinden. Øjnene var lukkede og ansigtet var delvist dækket af korngule lokker. Jeg parkerede bilen uden en lyd og steg ud. En gæst? En uventet gæst?

Hun hørte mine skridt i stenene og rejste sig brat op. Strøg håret væk fra ansigtet og lyste op i et bredt smil.

’Jeg fandt dig’, udbrød hun og sprang ned fra trappen og ind i mine arme. Overrumplet lod jeg mig omfavne og da duften fra hendes parfume nåede mine næsebor, var jeg ikke længere i tvivl.

 ’Juni!’. Duft af syrener og tidlig sommer. En sødme af jordbær og en syrlig tørhed som sandblæst glas. Den perfekte balance af overgang. Hun holdt mig fast i et varmt knus og jeg mærkede, hvor meget jeg havde savnet hende. Ja, faktisk mærkede jeg et savn delt i tolv. Og jeg lod mig fragte tilbage til de dage, hvor jeg ejede et lille pensionat nogle kilometer herfra og månederne en efter en flyttede ind og gjorde mig rigere med deres visdom. Men hvad lavede Juni nu her på min trappesten? Foran mit nye hus?

’Jeg er kommet for at tilbringe min måned hos dig’, svarede hun og skubbede mig blidt fra sig. ’Nogen mener, at det er på tide, at du igen åbner dørene for månedlige gæster. Du har jo fået et stort hus. Et gæsteværelse!’. Hun smilede og hankede op i sin kuffert. ’Lad mig så komme ind og se herlighederne. Jeg glæder mig til at lære dig at kende igen!’.

6 kommentarer:

  1. Kjære Lene! Sååå nydelig beskrevet! Jeg kjente det kilte i magen og smilet la seg rundt munnen min - da jeg leste dine fantastiske ord om juni! Poetisk, kunstnerisk og vidunderlig deilig! Du er fantastisk med ord, og jeg beklager at jeg har vært så stille den siste tiden, men du vet hvorfor. Novellene... Jeg sendte deg en mail...
    Jeg ønsker den en herlig junidag, kjære Lene!
    God klem til deg! :-)

    SvarSlet
  2. Å så godt at Juni er kommet til deg, for jeg tror du tar godt vare på henne, og da vil hun vel gi tilbake noe godt også..håper jeg;)..for her regner det uavbrutt og det er kaldt..hils Juni og si det;)
    Nyt tiden sammen, klem fra meg;)

    SvarSlet
  3. Kære Lene, så smukke ord, og er glad for at juni tager bolig hos dig, ved hun vil være i gode hænder :-) Knus Charlotte

    SvarSlet
  4. Dejligt med en logerende i jeres nye omgivelser, Juni ser også ud til at være parat til at starte med noget nyt, ihvertfald starter hun ud med en kølig attitude.
    God Mandag Lene.

    SvarSlet
  5. Jeg ville smide Juni på porten, hvis ikke hun viser sig fra sin pæne side :-)

    Jeg har mødt Lis og Freja et par gange på det seneste. Jeg havde forsøgt at ringe til hende, men hun tager kun telefonen på særlige tidspunkter af dagen, har jeg ladet mig fortælle af andre :-)
    Hun har det fint og ser bedre ud end længe (var træt og en anelse forvirret i vinter). Freja har tabt sig, hvilket klæder hende. De går ofte op i Søndermarken tidligt om morgenen og går med nogle andre hundeejere. Flot gjort af Lis, som jo ikke er en ungmø længere :-)
    Mange hilsener til dig fra Lis. Kram til dig og dine piger fra mig og Teddy :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for hilsenen fra Lis, den blev jeg glad for. Jeg vil snarest skrive hende et lille sommerbrev! :) Godt at høre at hun trives og at Freja også har det godt.

      Og det med telefonen er rigtig nok! ;)

      Ha' en dejlig uge. Klem tilbage.

      Slet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.