onsdag den 13. juni 2012

Duggedans og genklang



Jeg stjæler nogle minutter af morgenen. Sætter mig med min kaffe. Tager en parfume på, der dufter af solskin og begynder at skrive. En stille stund før dagens arbejde. Opgaver. Et møde.
Der er tidspunkter på rejsen, hvor man ligesom sejler ind i en tidslomme. Der sker ingenting. Alting står stille, man kan høre knappenåle falde til jorden og vinden trækker vejret. Dybt. Der opstår små øjeblikke af smertelig erkendelse. Der er steder, man er nødt til at træde for at komme videre. Og det går ikke at springe over. Stederne skal betrædes og man snubler over småsten, som er både velkendte og forbavsende anderledes nu. Snart sommer. Man rækker ud efter lyset og prøver at fange det. Et splitsekund. Noget. Men det er som et timeglas. Som at forsøge at holde på vand. Det glider mellem fingrene, siler, drypper og forsvinder. På gulvet ligger en lille sø. Dér kan man spejle se og se, at noget faktisk er sket.

Peter Gabriel har skrevet mange fantastiske sange. En af dem hedder Downside Up. Når jeg hører den, synker jeg ind i en anden verden. Jeg ser billeder. Ord og musik smelter sammen og hans stemme giver dimensioner til min fantasi. Han synger til min sjæl. I et af versene lyder teksten
The only constant I am sure of
Is this accelerating
rate of change


Ja, tænker jeg. Det er sådan, det er. Da Peter skrev teksten, må han have forudset, hvor jeg ville være på dette tidspunkt i mit liv. Kender du det? Der er en tekst, en bestemt sang, nogle ord, en tone, som bare vækker dyb genklang?
Jeg har stjålet nogle minutter af morgenen. Sat mig i en tidslomme med min kaffekop. Duggen danser fra himmel til jord og jeg skal ud i dagen.

2 kommentarer:

  1. God morgen, Lene. Fikk bare lyst til å stikke innom og si hei. :)
    Jeg tenker på deg, og er nysgjerrig på hvordan det går med tingene du skriver på. Jeg håper jeg en dag kan få æren av å lese noe du har gitt ut, for du har vel ikke gitt opp forfatterdrømmen?

    Jeg leser ivrig på bloggen din, som du vet. Du har et poetisk og vakkert språk som jeg alltid vil ha mer av. Så nå krysser jeg fingrene for en samling av dine ord mellom harde permer!

    Ønsker deg en givende dag. Den blir god, det vet jeg!
    Klem fra Lill-Karin

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for din fine hilsen og kommentar. Og nej da, har bestemt ikke opgivet forfatterdrømmen, tværtimod! ;) Men tingene tager sin tid. Jeg skriver en email til dig og fortæller lidt mere.

      Du har ret, dagen har været fin. Og nu kommer en flot aften sejlende med sushi ombord! :)

      Klem tilbage.

      Slet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.