lørdag den 30. juni 2012

Den sidste junidag


 Og så pludselig ankommer man til en station. En morgen. Lyset er anderledes, fuglenes sang har ændret karakter. En tone lysere. Man slår vinduet på badeværelset op og mærker morgenen strømme ind. Der dufter af sommer. Dagen kalder. Kom herud. Og man smiler og tager hurtigt noget tøj på, laver kaffe og bærer bakken med morgenmad ud i solen. Skuldrene sænker sig, tankerne falder til ro. Det er alligevel sommer.

Jeg er forelsket i denne station. Jeg vil blive, jeg henter mine ting i toget, en hurtig beslutning. Ikke mere rejsen omkring. Søgning. Afsøgning. Det er tid til en pause. I solen. Tid til at læse en god bog, drikke iste, spise vandmelon og lade sig kærtegne af solens stråler. Tid til sommerkjole og sandaler.

Lykken er, når sommeren bare står der. Pludselig. Et kys på panden, et strejf af lykke. Bare sådan. Efter endnu en dag med skybrud af tvivl.

Og jeg har lært det, tænker jeg, der er ingen tid at spilde. Livet er nu. Denne morgen. Den sidste junidag.

11 kommentarer:

  1. Som et ekte junibarn er juni min måned..jeg lengter alltid til å oppleve juni med lyset, fargene og den fantastiske juniblomsterprakten!Snart er juni over..litt trist..juli er noe helt annet..som du sier en ny stasjon..men jeg følger videre..mens jeg går omkring og savner allerede de lyse juninettene..god lørdag!:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Og den nye station er nu. Juli. Her skinner solen gennem dis og skyer og det ser ud til at blive en nydelig dag. Tak for din hilsen og god søndag! :)

      Slet
  2. Så vakkert du skriver! Og ja, juni er en vakker måned - med vakre dager. Og de beste er de der man klarer å gripe øyeblikkene, minuttene og sekundene og bare nyte og ta det hele inn. Så er vi på vei mot nye stasjoner, men som også har mye å gi, som også er fine på sin måte. Jeg håper du nyter dagene og de gir deg sol - både ute og inne :)
    Jeg liker så godt denne bloggen din, men har ikke fått vært innom på en stund. Også blir jeg så veldig gla når du legger igjen slike gode ord til meg. Tusen takk :)) mange klemmer

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak. Jeg er glad for, at du trives her hos mig og du er altid velkommen tilbage, skal du vide! ;) Jeg nyder også at læse dine gode og vigtige ord, jeg følger med og hepper, hvis du trænger det.

      God klem tilbage. Ønsker dig en fin søndag.

      Slet
  3. Dine tekster gjør meg alltid glad. Du er observant, og deler gode øyeblikk. Og viktige tanker. Jeg føler så likt :) Og jeg håper at neste stasjon, tante Juli - inneholder mye fint :) Alt godt !

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Marianne, jeg er så glad for at du fandt mig. ;)) Glæder mig til at læse mere af dit. Altid. Klem.

      Slet
  4. Dine tekster gjør meg alltid glad. Du er observant, og deler gode øyeblikk. Og viktige tanker. Jeg føler så likt :) Og jeg håper at neste stasjon, tante Juli - inneholder mye fint :) Alt godt !

    SvarSlet
  5. Det er godt å se at du har evne til å leve i nuet,
    og å lese om hvor takknemlig du er.

    Ønsker deg en riktig fin og ny sommermåned.
    Jeg gleder meg sammen med deg
    og ønsker juli hjertelig velkommen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg forsøger gennem ordene, Ida. Øvelse (og ord) gør mester! ;) Det hjælper at have fokus på detaljerne, gennem ord og billeder. Noget du er virkelig god til! ;)

      Slet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.