søndag den 24. juni 2012

Alsidig


Det blev en fin dag i går. Sankt Hans. Og vejret var helt uden overraskelser. Det regnede og solen skinnede. Der var skyer. De hvide og de sorte. Vi havde gæster fra morgenstunden. Det er så hyggeligt at mødes til morgenmad og have en hel dag foran sig. Mændene havde praktiske gøremål i baghaven, der blev fældet og ryddet op, mens vi kvinder drog på shopping og indkøb. Jeg forkælede mig selv med en midsommer kjole, som jeg bare ville have på om aftenen. Og sådan blev det, selvom jeg måtte supplere med varme gamacher, strømper og sko. For vi sad skam ude og spiste, men så snart vi havde spist den sidste bid, rejste vi os og gik ind. Dér sad vi så i sollyset gennem køkkenvinduerne, ved det store køkkenbord, drak rødvin og nød varmen.
Senere lavede vi bål og så røgen rejse sig mod midsommerhimlen. Der blev serveret te og kage. Og sidst på aftenen startede gæsterne bilen og begav sig nordpå. Vi faldt i søvn til duften af bål og vågnede op til lyden af regn. Den danske sommer er i fuld gang. Og det siler ned.

Her sidder jeg midt i morgenen. Lyset er dæmpet. Jeg har kaffe i koppen og håb i sindet. Selvfølgelig bliver det rigtig sommer. Snart. Vi skal bare lige have dette massive regnvejr overstået. Og hvad er mere perfekt end en søndag, hvor man ovenpå en god dag og aften kan dase i sofaen med kaffe og en god bog. Jeg skal have læst min krimi færdig og så skal jeg i gang med tidligere omtalte bog af Ali Smith. Den er ankommet fra England og jeg er fuld af forventninger. Jeg skal læse en bog, som har skrevet sig selv. Jeg skal inspireres.
Juni trækker på skulderen, mens hun med hænderne hvilende i siden ser ud på sommerregnen. Hun sukker. Ligesom jeg. Hun tænker. Ligesom jeg. Og hun er i grunden ikke så meget anderledes end en god gennemsnitlig kvinde. Hun har gode dage og mindre gode dage. Hun er fuld af håb og livsmod, men hun får også strejf af melankoli og tungsind. Dage, hvor benene er som bly. Mens man på andre færdes på sommerfuglevinger, letter og spreder støv af inspiration og kærlighed.

 ’Livet’, siger hun, ’er som en typisk dansk sommer. Alsidigt. Og det er der vel også en god portion charme i.

6 kommentarer:

  1. Både livet og sommeren har bestemt sine gode sider, og jeg ville ikke undvære nogle af dem... ;-) Kan du have en rigtig dejlig søndag med bøger og læsning...!

    SvarSlet
    Svar
    1. Bogen blev læst færdig, tak. Vejret var jo helt ideelt til læsning! ;)

      Slet
  2. Jeg ønsker deg flotte, nydelige, kreative og avslappende sommerdager, kjære Megan!!
    Nå er det ferie, og det er bare helt vidunderlig! (selv om værgudene ikke er med oss - enda -)
    Varm sommerklem fra Liv Hege

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak kære Liv Hege og i lige måde. Må du få gode sommerdage. Klem tilbage.

      Slet
  3. Det lyder som en rigtig skøn skt hans aften. Vi var afsted fra omkring kl. 7 til lige før 23 så det var rigtig mange timer. Det betaler jeg for i dag. Jeg orker ikke andet end at ligge på sofaen. Har dog vasket et par maskiner tøj og gået en kort tur med kenzo i regnvejret. Rigtig god søndag til jer. knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Det blev en god søndag, primært indendørs med en god bog! ;) Håber du fik ladet op til en ny uge. Knus tilbage.

      Slet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.