onsdag den 16. maj 2012

Værdi og varmrøget laks


There is no value in life except what you choose to place upon it and no happiness in any place except what you bring to it yourself.

Jeg lånte citatet hos Janna. Der er nemlig altid inspiration at finde i Blogland. Og citatet kender jeg, det er faktisk et af dem, jeg altid vender tilbage til og tænker på. Thoreau. En klog mand. Han vidste noget om livet. Sådan som jeg også mærker det. Efterhånden.

Citatet er helt perfekt til det, jeg har oplevet de sidste par uger. Jeg har været på kursus, jeg har mødt nye mennesker og jeg har suget til mig. Lærdom, visdom, andres kloge ord. Blandet med mine egne. Uden jeg skal gå i detaljer, blev forløbet og kurset noget anderledes end vi havde forestillet os. Der var færre deltagere end forventet. 
Faktisk var vi for få til at forløbet kunne gennemføres med den dagsorden, der var lagt for dagen. Og hvad gør man så? Man kunne vælge at aflyse, begræde situationen og sende de folk, der var mødt op, ud i dagen. Aflyst. Men sådan blev det heldigvis ikke. Kursuslederen mærkede efter, improviserede og pludselig var vi i gang med noget helt andet. Vi fik essensen af det, vi var kommet for, og meget mere end det. Vi valgte at se det som en fordel, at vi ikke var flere og vi kastede os selv ind i øjeblikket. Vi gav. Vi modtog. Og vi lod os inspirerede af hinanden. Der opstod gode og lærerige snakke og emnerne nåede uanede højder. Og dybder.

Kurset blev godt, fordi vi hver især brugte os selv og vores personlige visdom. Fordi vi aktivt deltog. Stillede spørgsmål. Og spørgsmålstegn. Er det sådan, det skal være? Eller kan vi noget andet? Noget mere? Det blev sjovt, det blev rørende, det blev personligt. På den gode måde. Og her sidder jeg nu på en kølig regnvejrsmorgen og føler mig både heldig og rig, fordi jeg endte et sted, hvor tingene ændrede sig og blev som en skræddersyet kjole, man kan tage på og danse i. Fordi man vælger at danse.

Det handler om, at vi tager aktivt del. Hvor vi end ender. At vi forstår, at vi har stor værdi, hver enkelt af os, og at det, vi gemmer på i skattekammeret langt inde i os selv, vil stråle og få vinger, hvis vi tør række ind og siden ud. Dele. Det, der er personligt, viser sig at være kollektivt og brugbart i fællesskabet. Det vækker genklang, det sætter tanker i gang, inspirerer, fører os af nye og uventede veje og ender med en konklusion, vi ikke engang havde turde drømme om. Fordi vi vælger at være modige. Give af os selv. Modtage. Være aktive. Medbestemmende. Og i øvrigt er klar til at improvisere, hvis situationer opstår, som vi ikke havde regnet med.

Og det sker jo hele tiden. Improviser. Vær dig selv. Skab værdi.

Min svigermor er draget på kroferie og har bidraget med noget værdifuldt. Hun har overladt sin fiskepakke fra Skagen til os. Lagt på is modtog vi i morges en velduftende fiskepakke med varmrøget laks. Jeg blev lykkelig på den spiselige måde. Varmrøget laks fra Norge. Altså, laksen er fra Norge, men det er fiskemanden i Skagen, som har sørget for tilberedningen. Og nu er den landet her. Hos os. Og vi får gæster i aften, så jeg forestiller mig en lille lækker salat med varmrøget laks til forret. Hjemmelavet sennepsdressing. Den slags.

Jeg er glad for mad. Og for livet!
Det fine billeder er lånt hos Trudette.

6 kommentarer:

  1. Godt å lese; Lene. Jeg kjenner at jeg blir rørt, glad for å være menneske; takknemlig... for alt jeg er, har... og ennå har i utsikt til å oppleve og erfare... lære...

    Menyen i kveld hørtes deilig ut!
    Ha en deilig aften!

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har det på samme måde, Janna! Glædelig 17. maj til dig og dine. Klem.

      Slet
  2. Det lyder rigtig spændende med kurset. Og menuen i har fået lyder rigtig lækker. Jeg elsker laks! God aften. knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var/er et fint kursusforløb med uventet positiv læring! :) Og laks er bare lækkert. God dag til dig. Knus.

      Slet
  3. Ofte kan nye muligheter åpne seg, når opprinnelige planer kullkastes. Det handler vel om å evne å se dem, gripe den nye situasjonen og muligheten som ligger i det. Så fint beskrevet av deg her i innlegget ditt.

    Mmm, røkelaks... Finnes ofte 17.mai meny på buffetbordet her i Norge.

    Ha en finfin torsdag!

    Elisabethklem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for fine ord. Ja, det gælder om at gribe nye bolde og spille nye spil.

      Glædelig 17. maj. Varmrøget laks på buffetbordet i Norge, ja selvfølgelig. En dag vil jeg opleve lige netop den dag hos jer, tror jeg! :) Nyd dagen. Klem.

      Slet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.