tirsdag den 29. maj 2012

Solskinsdage


Det var en vidunderlig pinseferie. Det var næsten som at rejse sydpå. Vi lærte huset og haven at kende på en anden måde. Dørene stod åbne, havemøblerne kom frem og vi rendte ind og ud forfulgt af en luftig brise. Sol fra morgen til aften. God kaffe og samtaler. Flere af pinsedagene havde vi gæster, tændte op i grillen og lod solen tatovere den dengang blege hud. Nu ser vi sunde og solbrændte ud.  Sådan da.
Men Pinsen er forbi og det samme er det gode vejr. Der skete noget i nat. Da jeg vågnede her til morgen, var det med en anderledes følelse af kroppen. Væk var det nysgerrig sollys gennem sprækkerne i persiennen. Et gråt skær havde lagt sig over soveværelse og den vind, der kom gennem de åbne vinduer, var køligere.

Jeg forsøgte forgæves at kalde det gode vejr tilbage. Solen, varmen og den blå himmel, hvis horisonter strakte sig mod evigheder og gule kornblomster. Syrenerne dufter stadigvæk, men landskabet er malet gråt. Det er for tidligt, at det fine vejr trækker sig, hvis du spørger mig. Men skyerne synes stærke og standhaftige, de har igen fået overtaget og vinden blæser op fra vest. Der er regn i horisonten. Landmanden, kæresten, nikker tilfreds. Det trænger faktisk. Selv har jeg mest lyst til at hænge fast i sommersirup og solskinsdage.
Den slags dage er som balsam for sjælen. Nu går rejsen videre og i dag hedder stationen kursus. Toget kører om få sekunder. Jeg snupper en trøje i farten og hopper ombord.

4 kommentarer:

  1. God morgen, Lene
    Ja, her forsvant det litt sommer, her også. men det er fremdeles sol, litt vind, og noe kjøligere, men det kjennes fremdeles ut som sommer.
    Jeg har også hatt en deilig Pinse, hvor uteliv har stått på lista mi. Litt strikking og lesning, sammen med kaffe og en kald øl. Kan det bli bedre?

    SvarSlet
  2. Deilig pinse her også, med ganske varme solskoinnsdager, gjester på besøk og overnatting, men i dag kom vinteren en tur innom igjen. Håper han ikke blir for lenge, slike ubudne gjester er ikke velkomne, om de enn ikke er så sjeldne her på våre kanter.

    Ha det fint på kurs, alltid kjekt med påfyll av kunnskap.
    Klem

    SvarSlet
  3. Mulig at landmannen din er fornøyd - men jeg forstår at du ikke er det...Jeg er heller ikkje fornøyd med at det nå er blitt langt kaldere selvom solen skinner her enn så lenge...Ha allikavel en fin dag:-))

    SvarSlet
  4. Her, hvor jeg er, skinner solen stadig, men vejrudsigten lover lavere temperaturer. Det gør nu ikke mig noget, for jeg fungerer alligevel bedst, når graderne ikke når meget over tyve... ;-)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.