torsdag den 17. maj 2012

Noget om fokus og rabarbersalsa


Jeg vil ikke skrive om vejret, siger jeg til mig selv, mens jeg går op af trappen med en kop nybrygget kaffe. Dampende, duftende, varm og fristende. Det er mere end hvad man kan sige om det vejr, jeg ikke vil skrive om. Fordi jeg ikke vil have fokus på, at det fortsat er blæsende bidende koldt og slet ikke som man kunne ønske sig på dette tidspunkt af året. Jeg savnede mine handsker, da vi gik morgentur med hundene. Jeg fryser indeni og jeg længes efter en blid solskinsdag, at mærke varmen på min hud, i mit ansigt, lukke øjnene og glide ind i noget andet. En tilstand af væren i solskin. Varme. Duft af sommer.

Sådan kan det gå, når man har fokus. Retter sin energi mod noget, man i virkeligheden ikke ønsker at give opmærksomhed. Selvom det bemærkelsesværdige kølige og ustadige majvejr efterhånden er svært at komme udenom! 'Tænk ikke på den lyserøde elefant', fniser Filosoffen fra sin vindueskarm. I dagens anledning har han en et norsk flag i sine manglende hænder. Det er nemlig 17. maj, Norges nationaldag og efter hvad jeg har hørt, går de til den, deroppe i Norge, når deres dag skal fejres. Filosoffen nikker og ønsker vist, at han var et helt andet sted. Der er ikke meget fest over en vindueskarm i et landhus. Og dog. Det er hvad man gør det til!

Mit køkken. Jeg vil i stedet skrive om mit køkken. For efter vi flyttede ud i det store og dejlige hus for enden af markvejen, hvor det i øvrigt ikke spøger, nyder jeg køkkentjansen i endnu højere grad end tidligere. Jeg finder på og eksperimenterer. Jeg lader mig inspirere af mine kogebøger, som har fået deres helt egen reol i køkkenregionerne og jeg lader mig fortrylle af sanselige ord og illustrationer, der lover kulinariske drømmerejser af uventede dimensioner. Men mest af alt bruger jeg min kreativitet på at finde på nyt. Nye smage, farver og sammensætninger.

I går fandt jeg på en rabarbersalsa med tomat og chili. Egentlig ville jeg lave endnu en portion rabarberkompot. Den første portion var en stor succes og blev spist som del af en isdessert, og jeg elsker rabarber. Den intense syrlige smag er perfekt sammen med det søde. Røde. Når den rigtige balance rammes, kan jeg høre englene synge. De synger smukt!

I går fik rabarber og rørsukker selskab af tomater og chili. Jeg brugte syltede røde jalapenos, men jeg forestiller mig, at friske chili vil give en endnu mere pikant og stærk smag. Jeg tog hensyn til mere sarte ganer end min egen og valgte en mellemvej.

Den blev god, min rabarbersalsa. Anderledes. 'Det er sådan man produktudvikler', sagde en af aftenens gæster, som selv er vanvittig god til at lave mad. 'Den er fræk og anderledes'. Det var hans ord. Jeg smilede. Jeg havde kreeret en fræk og anderledes rabarbersalsa med tomat og chili. God til mexikansk mad og i det hele taget.

Venner, ha' en dejlig Kr. Himmelfart og glædelig 17. maj til venner i Norge. Vejr er bare vejr, smid andre ingredienser ind i dagen og gør den til noget godt. Helt efter din egen smag!



Rabarbersalsa med tomat og chili

2 kommentarer:

  1. Høres deilig ut med frekk rabarbrasalsa! Den skulle jeg gjerne ha oppskrift på! Rabarbra er bardomsminner for meg.... Rabarbrakompott, rabarbragrøt, kake med rabarbra, rabarbrasyltetøy... godesmakerminner! ; )

    Ønsker deg en fin dag Lene! Selv forbereder jeg 17. mai feiring med våre venner! Norsk laks og kinesisk jordbær på menyen : )

    Knuseklem til deg : )

    SvarSlet
    Svar
    1. Din menu lyder skøn! Skulle gerne have været med dér! ;)

      Jeg har jo ingen opskrift, men jeg skar rabarber i mindre stykker, smeltede rørsukker i en gryde, tilsatte rabarber og lidt vand, lod dem koge lidt ind, tilsatte tomater (delt) og syltede jalapenos (brug gerne frisk chili for stærkere smag!), lidt spidskommen. Jeg lod det småsimre i ca. 15-20 minutter og derefter kølede den ned. God og fræk! ;)

      Ønsker dig en dejlig 17. maj med fejring, venner og god mad! :)

      Knus

      Slet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.