lørdag den 19. maj 2012

Mig og min usynlige butler


Fuglene sang. Hun vågnede tidligt og fornemmede lyset gennem persiennerne, selvom øjnene stadig var lukkede. Jeg sover videre, tænkte hun og gav ordløshed til tankerne. Men det var for sent. Tankerne havde taget deres egne ord. De handlede mest om dagen, der var i gang, for dagene starter tidligt om sommeren. Og selvom vejret skulle vise sig at være gråt, var det faktisk tæt på at være sommer.

Solen kommer senere. Jeg ved det. Hun lod persiennen glide op, kastede et blik ud på den brogede majhimmel og trak på skuldrene. Hvem bryder sig om skydække, når der er kaffe i horisonten?

Nu skinner solen faktisk forsigtigt. Hun, som er mig, sidder med dagens anden kop kaffe og lytter til fuglenes sang. Vinden glider gennem trækronerne. Det pusler af liv derude. Lysegrønt liv og frodighed. Jeg drømmer om en eftermiddag med sol og blå himmel, mange kapitler i min krimi og en lind strøm af kaffe, vand og frugt serveret af min usynlige butler. Og måske vil selvsamme butler sørge for aftenens gæster, der kommer til grill og hygge?

Når kaffen er drukket og ordene er sluppet op, gør jeg mig klar. Jeg har i sinde at købe ind forholdsvist tidligt og, tænker jeg, undgå de helt store menneskemængder. Jeg har endnu ikke styr på aftenens menu, men jeg vil konsultere min grillkogebog med alskens gode sager og så i øvrigt forhøre mig hos Butler Usynlig. Det er jo ham, som skal lave maden. 'Butlere laver ikke mad', sukker Filosoffen og Skytsenglen nikker samtyggende. 'Hun er skør, vores danske værtinde. Men hun har en god fantasi.'

På billedet ser du min magiske lampe. Den skal tændes, når aftenen kommer. Men der er længe til. Livet er her og nu og det er morgen.

4 kommentarer:

  1. Måtte også have gang i en krimi igen, et forsømt område i denne tid med alverdens bøger om stres, overgangs alder osv...Må du og din usynlige butler få en fantastisk weekend..Knus

    SvarSlet
  2. Innom en snartur, for her har regnet stoppet opp, og livet er utenfor;)
    Du kan da skjønne at din butler ikke er kokk, men sannelig hadde det vært noe:)
    Ha en flott aften, jeg tenker den usynlige kokken kommer på banen etterhvert;) knus;)

    SvarSlet
  3. Flot lampe! Jeg håber du har haft en skøn lørdag. Knus

    SvarSlet
  4. Å hvor det er nydelig å lese dine betraktninger, tusen takk :) Og det er fint at vi minner hverandre på om å være i nuet. Det er jo her, livet er ! Ha en god uke, vennen min! En midnattsklem fra Vesterålen

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.