lørdag den 12. maj 2012

Mary Poppins og læringen


Maj er anderledes i år. Eller også er det bare mig. Udenfor stormer det. Hvis jeg lukkede mine øjne og undgik det frodige grønne syn, der møder syn og sjæl udenfor, ville det ikke være svært at mærke efterår. Blæst. Kulde. Lyd af forandring.

Kan det virkelig være sommeren, der må gøre så voldsomt et væsen af sig for at komme til? Skulle det være nødvendigt? Jeg skutter mig.
Mest af alt har jeg lyst til en kop kaffe, et tæppe og en god bog. Og det er vel usædvanligt på denne tid af året? Jeg burde være fuld af energi med lyst til at begive mig ud. Lade varmen trænge igennem min endnu vinterblege hud. Lade solen danse i skyggerne og gøre vinter til sommer. De sidste vintersår lukkes, arrene bliver en del af erfaringen. Som små mønstre vil de for altid være en del af mig og den, jeg er. Nu. Men burde er bare et ord. Det er ikke sådan. Og maj er ikke som maj kan være. Det er virkelig koldt i dag. Det stormer. Huset knirker og kvinden ved tastaturet falder ned i en dyne af vinterlig dovenskab.

Endnu en uge på kursus er vel overstået. Jeg har fået meget med. Og, må jeg med smil om læben erkende, læringen har været så uventet og forfriskende anderledes end jeg havde forestillet mig. Det fortæller mig endnu engang, at man skal huske at være åben og nysgerrig. Indstille sig på, at uventede drejninger kan finde sted, at vejen til læring, forståelse og indsigt på ingen måde er en lige linje, men ofte noget der opstår i finurlige krumninger. Hist hvor vejen slår en bugt forstod jeg pludselig, at jeg havde en betydningsfuld rolle. Og at roller pludselig kan byttes om. Lærer bliver elev og omvendt. Vi har alle et ansvar. Et ansvar for at tage imod, stille spørgsmål og mærke efter. Men så sandelig har vi også et ansvar for at sørge for, at både underviser og andre kursister eller elever nyder godt af vores personlige visdom. En visdom som vi alle besidder. Nogen i anderledes moden grad end andre, men det kan snyde. Og det har intet med alder at gøre. Det har jeg også lært i den forgangne uge.
Det er lørdag på en stormfuld station midt i maj og jeg har pause. Jeg har brug for at lægge tankerne lidt væk og lade dem modne. Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at jeg har fået gode guldkorn med mig i rygsækken og mere end det, men det skal have tid til at spire. Det, som jeg skal have med mig videre. Det, der skal skrives om. For alvor. Resten er subtilt og betydningsfuld for kun mig. Det vil aldrig få ord, som igen vil få vinger. Det vil i stedet integrere sig i mit indre og udvikle til noget, der først langt vil komme til orde. På sin måde. Med sit udtryk.

Rengøring og praktiske gøremål skal overstås. Forude venter også en god løbetur og vejret taget i betragtning, skal den nok løbes i skoven. Ellers vil jeg ende som en flyvende Mary Poppins uden paraply.
Ha’ den dejligste stormfulde weekend. Gør noget vildt. Eller bare noget vildt dejligt.

5 kommentarer:

  1. I got this site from my pal who told me on the topic of this website and now
    this time I am browsing this site and reading very
    informative posts at this time.

    my web-site - cenaless

    SvarSlet
  2. Thе article is going tо be too develop for the
    kong for the authority. Yoսr goal is аlways to pplace credit cards sucɦ that thi ρarticular series, columns, alߋng witҺ diagonals wіthіn thiѕ power eаch аnd еvery maҝe as ɡood off
    youyr 5-minute card texas hold'еm hands aѕ possible manage.
    I qսite liҟe Thе baking, Singing, Lookіng at, spider solitaire, and in addittion hanging out with myy Mom ɑnd a couple siblings.


    Have ɑ look aat my blog; spider solitaire downloads

    SvarSlet
  3. The defeat of a morning? According to the pool.
    Well, one can catch the wounded men out first. I didn't want to set up if you
    look at that time it was about 440, 000 rpm. Even so,
    a few work details. Approximately an hour taking low light shots of the past in order to help
    local people understand how tanki online crystal generator
    no download much a three-tank platoon can carry!


    My blog post: tanki online crystal hack

    SvarSlet
  4. Wow, incredible blog format! How long have you been running a blog for?
    you make blogging look easy. The whole glance of your website is fantastic, as smartly as the content
    material!

    my web site 3-Day diet

    SvarSlet
  5. I will immediately take hold of your rss feed as I can't find
    your e-mail subscription hyperlink or e-newsletter service.
    Do you've any? Kindly permit me know so that I may subscribe.
    Thanks.

    Also visit my web site toronto long term disability lawyer

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.