mandag den 21. maj 2012

Luftet, lyset, vejret og vejen


Det er noget livgivende over at stå op til solskin. Mens jeg lavede kaffe og kiggede ud af vinduet, tænkte jeg på at jeg til vinter ikke vil kunne se noget som helst. Måske vil jeg kunne skimte lysene fra Ringsted, hvis jeg kniber øjnene sammen og strækker mig lidt. Men det vil være mørkt. Sort som kul.
Sommeren derimod. Klokken meget tidligt står fuglene op og begynder at pudse fjer. De synger skønsang og nogle har øvet sig uden lyd hele natten, så når himlen tager sit tidlige morgenlys på, åbner de næbbet og giver pokker i alle fordomme. De synger. I vilden sky. Og jeg vågner en smule forvirret og mærker lyset gennem persiennerne. Snart når deres sang mine ører. Det lyder uvilkårligt, som om de har sat sig lige udenfor soveværelsesvinduet og kun har én ting i hovederne: At vække mig og sørge for, at jeg ikke sover igen. Dagen er vågen, synger de. Se, nu stiger solen og farver himlen i øst. Duggen danser og træerne rasler i vinden. Bladene gør i hvert fald. Bladene, som nu er grønne og fyldige.

Hvilken kontrast fra vinterens mørke og dybe stilhed. Selvom jeg føler mig en smule træt, fordi de kære fugle underholdt mig med skønsang ved femtiden, må jeg glæde mig over lyset og lydene. Kaffen, der dufter fra maskinen og lyden af vand, der koges og løber igennem tragten.  Jeg har stukket mine bare fødder i et par sandaler og jeg fryser ikke. Det er sommer. Igen. Vinterens dybe mørke er langt væk. Jeg kan se horisonten. Se at himlen er blå, kun afbrudt af travle hvide lammeskyer og en enkelt stribe fra en flyvemaskine. Jeg kan se vores gamle fasanhane spankulere omkring på gårdspladsen. Jeg kan mærke, at jeg er heldig.

Hvor er det dejligt at være udenfor tid og sted.
Og bare ha luften og lyset
og vejret og vejen med.
Og bare være som sten og træer
og skyer og græs og jord.
En tid som ingen ved grænser for
Et sted som ingen ved hvor.
- Piet Hein -

8 kommentarer:

  1. Ja, du er heldig Lene som er i denne vakre tida ; ) Jeg kjenner meg så godt igjen i det du beskriver... å gleder meg enda mer til jeg skal hjem... tom å bli vekket av fuglesang kl fire om morgenen er helt greit!

    Takk for at du deler de gode ord!

    Nyt og Lev! Knuseklem til deg

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde kære du. Må din dag blive fin som du. Klem.

      Slet
  2. Jeg tar din varme værrapport med meg i dagen, og ikke minst diktet av Piet Hein. Tusen takk! Varm klem fra LK

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er altid velkommen! :)

      Klem.

      Slet
  3. Så går jeg og tænker en tanke selv
    Om noget og alting og intet
    For her findes hverken må eller vil
    Og heller intet om helte
    Her kan jeg slippe min tanke og tid
    Bære mit liv her hvor ingen ved
    Bare nyde og VÆRE.
    - ALY -

    ...fik bare lyst til at digte med....

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for dit skønne digt. Mere mere! :))

      Slet
  4. Deilig stemningsrapport som gir meg håp om varmere tider også her nord i verden.

    Ha en fin, ny uke, Lene.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Og varmen kommer også nordpå Janna! Den er på vej! :

      Klem.

      Slet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.